Apple får skylden for svakt pc-salg

Bedriftene kjøper masse teknologi, men forbrukerne holder igjen.

Publisert Sist oppdatert

Det globale salget av servere, lagrings- og nettverksutstyr vokste med et tosifret prosenttall i forrige kvartal, mens pc-salget til forbrukermarkedet viste negativ vekst for både Dell og HP, skriver Computerworlds nyhetstjeneste .

HP skuffet stort med svake kvartalstall tirsdag, men salget av maskinvare til bedrifter steg med 22 prosent sammenlignet med samme kvartal for et år siden. I forrige uke sa Dell at selskapets omsetning i bedriftsmarkedet hadde økt med 12 prosent. Forrige måned la bedriftsfokuserte IBM frem tall som viste at inntektene fra maskinvare hadde økt med 21 prosent.

Nedgang i forbrukermarkedet

Men jubelen over økningen i maskinvaresalg dempes av redusert handel i forbrukermarkedet. Det nevneverdige unntaket er Apple, som i forrige måned kunne rapportere en inntektsøkning på 71 prosent, delvis grunnet salg av 7,3 millioner Ipads i siste kvartal.

HPs salg av såkalte personlige systemer, som inkluderer salg av pc-er til forbrukere og bedrifter, falt med én prosent totalt, tross 11 prosent økning i pc-salg til bedrifter. Dells salg til forbrukersegmentet har falt med åtte prosent på årsbasis.

Analytikere ser flere krefter i spill som påvirker HP og Dells salg av pc-er til forbrukere.

Apple og/eller økonomien?

Den nybakte HP-sjefen Leo Apotheker skylder på den svake makroøkonomien når han skal forklare det fallende pc-salget i forbrukermarkedet.

Andre analytikere legger mer av skylden på Apple:

- Det faktiske salget av Ipad har tatt en imponerende bit av markedet for forbruker-pc-er, sier analytiker Rob Enderle hos Enderle Group.

- Etterspørselen etter bærbare pc-er siles vekk og går i stedet til Ipad og lignende ting, mener Forrester-analytiker Andrew Bartles.

Analyseselskapet IDC mener årsaken er sammensatt. Nedgangen i det globale pc-markedet i fjerde kvartal 2010 skyldes hovedsakelig den økonomiske situasjonen, samt ulike typer nettbrett, heter det.

Pc-markedet globalt opplevde en beskjeden økning på bare 2,7 prosent år for år i siste kvartal.