Apple knekker nettsteder

Apple knekker nettsteder

Så skjedde det igjen. En Apple-lansering skapte sammenbrudd på nettet.

Nesten alle de store teknologi-nettstedene rundt omkring i verden brøt sammen da Apple lanserte den nye iPhone 4S tirsdag kveld norsk tid.

For mange var det den levende streamingen fra pressekonferansen i California som stanset opp, mens resten av nettstedet var oppe som vanlig.

Totalt sammenbrudd

For enkelte ble det imidlertid totalt sammenbrudd, blant annet hos vårt amerikanske søster-nettsted Macworld.com. Der var det ikke bare CoverItLive-bloggen som gikk ned, men hele nettstedet var utilgjengelig en god stund etter at Apples pressekonferanse hadde startet.

Dette rammet også leserne av Macworld.no, ettersom vi hadde lagt opp lenke til live-bloggingen hos Macworld USA, som skulle gå parallelt med at vi skrev våre egne nyhetssaker fra lanseringen.

Ifølge et annet av våre amerikanske søster-nettsteder, PC World.com , som holder til i samme bygning som Macworld-folkene i San Francisco, var det noen servere hos Macworld som brøt sammen da pressekonferansen hos Apple startet.

Andre store nettsteder som fikk problemer under Apples lansering var Wired, Engadget og Ars Technica.

Til og med Apple selv fikk problemer da overivrige kunder strømmet til Apples nettbutikk for å legge inn forhåndsbestillinger på den nye iPhone-en, til tross for at muligheten til å foreta forhåndsbestilling ennå ikke var lagt ut.

Slett ikke første gang

Dette er langt fra første gang at Apple-lanseringer har skapt store nettproblemer rundt om i verden. Her hos Macworld.no har vi opplevd disse problemene gjentatte ganger.

– Så hva kan nettsteder gjøre for å unngå å bli rent i senk hver gang Apple lanserer nye produkter? spør PC World USA.

– Dere må forberede dere på trafikkeksplosjonen i god tid! Det er det viktigste rådet fra Rackspace, en amerikansk driftsleverandør som er kjent for å greie å holde nettsteder åpne under intense trafikktopper.

Og firmaet advarer: – Nødløsninger som settes i verk når problemene oppstår, pleier ikke å holde særlig lenge.

Ekstra servere – i god tid

Ekstra ressurser som trengs for å håndtere trafikktoppene, slik som ekstra servere, må settes i drift i god tid på forhånd.

Det er også viktig å bruke erfarne folk til å forberede seg på eksplosive trafikkøkninger. Det er kanskje ikke bare for å drive egenreklame at Rackspace anbefaler at firmaer som venter usedvanlig høy trafikk, bør alliere seg med eksterne driftsleverandører som har erfaring i å håndtere slike problemer.

Ifølge PC World USA greide de fleste nettstedene som fikk problemer, å løse dem underveis, etter at den første stormen hadde gitt seg. Problemene oppstår første og fremst i det øyeblikket da enormt mange brukere logger seg på den samme tjenesten samtidig.

– Men hvis nettstedene ikke lærer seg å forberede seg bedre (eller hvis ikke hypen rundt Apples produkter dør ut), er dette neppe siste gang vi har sett Apple krasje tech-verdenen, skriver PC World.

Les om: