Apple-lanseringen som kvalte internett

Apple-lanseringen som kvalte internett

Derfor gikk det galt da iPad ble lansert for snart to uker siden.

Ledelsen for livebloggen CoverItLive har nå kommet med forklaringen på hvorfor den globale bloggtjenesten kollapset under iPad-lanseringen. Synderen er Apple-sjef Steve Jobs, eller rettere sagt hans unike evne til å tiltrekke seg oppmerksomhet fra både fans og fiender.

- Det var en tøff dag for oss og kundene våre. Vi har smarte folk som generelt prøver å få ting til å funke, men vi så hverken bredden eller dybden av denne lanseringen.

Slik beskriver Keith McSpurren, sjef for Coveritlive, Apples iPad-lansering som førte til at hele liveblogg-tjenesten krasjet fullstendig bare et par minutter ut i presentasjonen onsdag 27. januar.

Klokken 19.00 norsk tid den onsdagen satt en hel teknoverden foran dataskjermene sine og ventet i spenning på Apples ventede tavle-pc. Interessen for Apple-eventet var enorm.

Store nettsteder som Cnet, Tuaw og amerikanske Macworld satt klare for å liveblogge med Coveritlive. Macworld.no/VG Nett og DinSide gjorde det samme her hjemme i Norge. Men et par minutter over klokka 19.00 gikk det fullstendig skeis.

Unikt for Steve Jobs

I et intervju med Cnet forteller Coveritlive-sjefen Keith McSpurren hva som skjedde den dagen. For å forsikre seg om at tjenesten ikke krasjet hadde Coveritlive satt i gang kodeinstruksjoner på serverne for å bremse ned hastigheten på sanntidsoppdateringen. Dette for at serverne ikke skulle bryte sammen på grunn av for mange brukere.

Tilstrømmingen av brukere som trykket på "Play"-knappen ble imidlertid for stor og Coveritlive.com gikk raskt ned. Ifølge McSpurren er dette unikt for åpningstalene til Steve Jobs.

- Problemet er ikke størrelsen på nattklubben. Det er å få folk inn hovedinngangen, forteller han til Cnet.

Det er nemlig ikke første gang Coveritlive har gått ned på grunn av Apple. I 2008, da Apple lanserte MacBook Air, klappet også tjenesten sammen. Andre store begivenheter er ikke i nærheten av å skape så stor interesse som Apple, ifølge McSpurren. Ikke engang president Barack Obama.

Ifølge Keith McSpurren er åpningstalene til Jobs unike fordi Apple-fansen styrter inn på samme tidspunkt for å få med seg det som skal skje. Ved for eksempel en stor sportsbegivenhet er ikke dette et like stort problem, ettersom tilstrømmingen av brukere er mye mer spredt. For Apple-fanskaren gjelder det å få med seg alt fra første stund.

Strupetak på internett

Det var ikke bare brukerne av Coveritlive som fikk smertelig erfare den voldsomme interessen for Apple-lanseringen den 27. januar. Kort tid etter lanseringen startet dukket det meldinger opp på Twitter fra brukere som klagde over meldinger som ikke kom frem eller som var kraftig forsinket.

Twitter skal ha vedkjent seg problemet, men noen ordentlig forklaring har de ikke kommet med. Den britiske internettleverandøren Level1 Internet Services måtte ut og roe ned kundene.

- Apples iPad-lansering sinker fortsatt internett. Populære nettsider er treige og e-postmeldinger bruker lengre tid på å komme frem, skrev selskapet i en melding ifølge PC World.

"iMad"

Selv om frustrasjonen var stor hos både it-journalister og ivrige lesere, var det heldigvis mange som holdt humøret oppe.

- Jeg tror internett er i ferd med å gå ned... det går så sakte. Takk, Apple, skrev en Twitter-bruker.

- S. Jobs og fanboys ødelegger internett... fantastisk! skrev en annen.

Macworld.no måtte som de fleste andre Coveritlive-bloggere gå over til manuell oppdatering. Rundt klokka 20.00 onsdag kveld var tjenesten oppe igjen. Da var iPad for lengst introdusert.

Coveritlive hadde rundt 85 millioner sidevisninger i januar.

Les om: