Apple utdyper puppenekt

Apple utdyper puppenekt

Puppene skal vekk, men Playboy får bli.

Apples beslutning om å utestenge såkalte voksen-programmer på App Store har fått mye oppmerksomhet i media.

Nærmere 6000 programmer har blitt fjernet i løpet av de siste dagene, til utviklernes store overraskelse.

Mange har reagert kraftig, ettersom Apple ikke har gitt noen forvarsel eller nøyaktig forklaring på hvorfor programmene har blitt fjernet.

Kvinner og foreldre

Nå har imidlertid Apples markedsdirektør, Phil Schiller, lettet på sløret. I et intervju med New York Times forteller han at selskapet måtte ta affære fordi en liten gruppe med utviklere den siste tiden hadde levert inn et stort antall programmer med "svært støtende innhold".

- Det kom til det punktet hvor vi fikk klager fra kvinner som opplevde at inneholdet var for nedverdigende og støtende samt foreldre som ble opprørt over hva barna deres hadde tilgang til, forklarer Phil Schiller til avisen.

En av de utestengte aktørene hadde lagt ut over 500 varianter av sitt bikiniprogram, noe som trolig fikk begeret til å renne over for Apple. Piper Jaffray-analytiker Gene Munster estimerer at voksen-programmene utgjør så mye som fem prosent av de over 140 000 tilgjengelige programmene i App Store.

Ja til Playboy

Mange tror at Apple har begynt å renske opp i App Store som en forberedelse på iPad-lanseringen i mars og april. iPad-en markedsføres delvis som et familievennlig verktøy, og da blir det viktig for selskapet å gjøre såkalt upassende innhold utilgjengelig for barn.

- Når alt kommer til alt har Apple en merkevare å vedlikeholde. De vil holde den så plettfritt som mulig, sier Gene Munster til New York Times.

Kritikerne mener sensuren ikke henger på greip, ettersom programmer som Sports Illustrated Swimsuit og Playboy fortsatt er tilgjengelig i programbutikken. Phil Schiller forklarer det med at Apple ser på både kilde og formål når de vurderer et program.

- Forskjellen er at disse er velkjente selskaper med tidligere utgitt materiale som er tilgjengelig i et utbredt og akseptert format, sier Schiller.

Nei til bikini-nettbutikk

Uttalelsen faller trolig ikke i smak hos det britiske firmaet Simply Beach, som ble rammet av Apples sensur i slutten av forrige uke. Selskapet, som selger bikinier, badedrakter og annet badetøy via sitt iPhone-program, mottok beskjeden fra Apple forrige fredag. De trodde det hele var en spøk.

- Dette høres ut ut som politisk korrekthet gått over styr. Det er bare kvinner i bikinier, badedrakter og kaftaner, sier sjef i Simply Beach, Gerrard Dennis, til Macworld UK.

Simply Beach har nå sendt programmet inn til godkjenning på nytt, denne gangen med aldersbegrensning.

OPPDATERING: Ifølge Cult of Mac skal programmet til Simply Beach nå være tilbake på App Store. Utvikleren Andrew Long skal ikke ha fått beskjed fra Apple om at dette var gjort.

Les om: