Apple vokser med iPad

Apple vokser med iPad

iPad gjør Apple til verdens tredje største produsent av bærbare pc-er. Ifølge Finn.no er det allerede over 15 000 iPad-er i Norge.

Fire måneder etter at iPad ble sluppet for salg i USA lar den offisielle norske lanseringen fortsatt vente på seg. Ikke at det ser ut til å påvirke Apples salgstall nevneverdig.

Ifølge analytiker Chris Whitmore i Deutsche Bank er Apple nå verdens tredje største produsent av bærbare datamaskiner - hvis iPad tas med i beregningen.

I løpet av årets andre kvartal spratt Apple opp fra syvende til tredje plass på listen over bærbare dataprodusenter, melder Macworld.se. Bak seg har de selskaper som Asus, Lenovo, Toshiba og Dell. Kun Acer og HP er større på det globale markedet.

Men Apples vekst kommer ikke til å stoppe der, ifølge Deutsche Bank-analytikeren.

- Våre kontroller av forhandlere viser at Apples iPad spiser markedsandeler fra øvrige dataprodusenter. Tross lanseringen av iPad har markedsandelene for Apples MacBook økt under det andre kvartalet i år, mens konkurrentenes vekst har stanset opp, skriver Chris Whitmore i sin rapport, ifølge Fortune.

Selv uten iPad vokser Apple fortsatt raskere på markedet for bærbare sammenlignet med konkurrentene på årsbasis.

iPad-hysteri til Norge?

Apple har allerede solgt over 3 millioner iPad-er, og over 15 000 av disse befinner seg i Norge, skriver Digi.no. Tallene er basert på fersk statistikk fra Finn.no og analyseverktøyet Google Analytics.

- En feilkilde kan være de som eventuelt sletter informasjonskapsler («cookies») fra nettleseren, men det vil jeg gjette det er få som gjør, sier Schei til Digi.no.

I juni hadde Finn.no over 13 000 unike iPad-besøkende, og i juli viste statistikken en økning på 2 000 brukere, ifølge Digi.no. Når iPad kommer til Norge er ikke kjent. Apple sliter for tiden med å imøtekomme den enorme etterspørselen.

- Mon tro om ikke vi får et iPad-hysteri som knuser iPhone 4-maset om eller når iPad lanseres i Norge en eller annen gang i fremtiden, skriver driftsansvarlig i Finn.no, Finn Erlend Schei, i et blogginnlegg.

Les om: