Apples annonseplattform granskes

Apples annonseplattform granskes

iAd kan være ulovlig. Hindrer Google-konkurranse.

Konkurransemyndighetene i USA har planer om å undersøke nærmere om Apple stenger ute tredjeparter som Google og Microsoft i annonseringen av iPhone og iPad. Dette i følge en rapport publisert av Financial Times.

Apple følges nå med argusøyne, men det er fortsatt uklart om det vil bli overlatt til konkurransemyndighetene eller det amerikanske justisdepartementet å føre etterforskningen fremover, ifølge rapporten som siterer to personer som er kjent med saken.

I forrige uke lanserte Apple annonseplattformen iAd, som vil gjøre det mulig for utviklere å tjene penger ved å vise annonser i programmer på iPhone og andre mobile enheter.

Apple vil drifte annonseserveren og få 40 prosent av annonseomsetningen, mens resten går til utvikleren. Selskapet har solgt iAd-annonser i åtte uker og bestillinger for den andre halvdel av året har hittil nådd 60 millioner dollar, kunngjorde Apple-sjef Steve Jobs på WWDC-konferansen i forrige uke.

Dårlige vilkår

Ifølge Apples reviderte utviklervilkår forbyr de for eksempel en reklameleverandør som eies av, eller har tilknytning til en utvikler eller distributør av mobile enheter og operativsystemer - unntatt Apple.

Hvis disse vilkårene blir godtatt vil dette forby utviklere fra å bruke Googles AdMob-tjeneste og å annonsere produkter på iPhone, sier AdMob-grunnlegger Omar Hamoui i et blogginnlegg på AdMob sin nettside.

- Denne endringen er ikke til det beste for brukere eller utviklere, skriver Hamoui.

- Kunstige hindringer for konkurranse er et onde for brukere og utviklere, og i det lange løp er det bare med på å stoppe opp teknologisk utvikling.

Les om: