Bærbare koster skjulte milliarder

Bærbare koster skjulte milliarder

Nesten 20 milliarder går med til trøbbel hver eneste år.

14 prosent av de 9,2 millioner bærbare maskinene som ble solgt til britiske bedrifter mellom 2007 og 2009 vil bli skadet. Det medfører at bedriftene vil bruke rundt 19 milliarder kroner på å reparere og gjenfinne data, viser en undersøkelse IDC har gjennomført for Panasonic.

De bærbare vil i snitt koste rundt 15.000 å reparere, skriver Computerworlds nyhetstjeneste. Summen dekker reservedeler, regningen for tapt produktivitet og regningen for tapt data.

- It-sjefene bør innse at hver bærbare inneholder potensielle omkostninger på godt over 2.000 kroner per år, sier Stephen Yeo fra Panasonic.

Skjerm og tastatur

Han påpeker at tallet kan være mye høyere for folk som jobber i felt eller med salg.

Nesten tre av fire britiske medarbeidere som har fått sin bærbare skadet sier at problemet oppstod i maskinens tastatur. To tredjedeler om skader på skjermen. Dernest følger batteri og harddisk; halvparten av respondentene har opplevd problemer på den fronten.

Den mest utbredte årsaken er at man har mistet den bærbare så den falt i bakken. 72 prosent sier det har skjedd, mens to tredjedeler forteller at søling av væske har forårsaket skadene. 55 prosent sier den bærbare har falt ned fra et bord.

Se opp for tjuver

Assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring og IF, Emma Elisabeth Vennesland, har ikke statistikk på hva som skjer mest med de bærbare her til lands, men kan informere om at tilbakemeldingene de får tyder på at det mest vanlige er tyveri.

- Den største trusselen er tyveri, og vi ser de er utsatt når de er under transport. Det er flere tyverier på tog, og tyvene er såpass utspekulerte at de holder til på holdeplasser det er mye forretningsfolk, slik som på Lysaker, sier hun, og råder folk til å holde oppsyn med pc-en.

- Mange slapper jo av og sover på tog, påpeker hun.

I billinnbrudd er bærbare pc-er også veldig ettertraktet, og IF ser også at tyveri fra hotellrom hender.

Når det gjelder skader, kan det fort gå galt på sommeren, på vei til feriedestinasjonen.

- De bærbare er veldig utsatt på transport under fly. De kan bli lagt i klem, slik at de blir klemt i stykker. Det er viktig at de har det greit under transporten, at det ikke blir lagt ting oppå, sier Vennesland, som legger til at det også inntreffer en del skader der de bærbare får seg et uønsket glass rødvin eller øl.

- Men det er altså tyveri bærbare er mest utsatt for, sier hun.

- Velg røft

Tilbake til IDC forteller 37 prosent i undersøkelsen at viktig forretningsinformasjon har blitt tapt i forbindelse med skaden og 34 prosent sier det medførte forsinkelser i salgsprosesser.

Forskningsdirektør i IDC David Daoud oppfordrer folk til å velge røffe bærbare.

- Selskaper bør gå etter bærbare som er bygget for å motstå forskjellige farer, ikke bare fra støv, møkk og ekstreme temperaturer, men også fra daglige bulker og veskesøl, sier han.

Ikke mye problemer

Men all skade er ikke nødvendigvis noe brukeren har forårsaket. På tredjeplass på Forbrukerrådets liste over henvendelser i forbindelse med reklamasjon første kvartal i år, havner datamaskiner, med 1997 henvendelser. Rett under bil- og huskjøp, og rett over mobiltelefoner.

- Folk spør om rettigheter ved feil, etterfulgt av spørsmål om reklamasjonsfrist, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

- Har dagens bærbare datamaskiner dårlig kvalitet?

- Med tanke på hva de blir utsatt for og hvor mange som har en, er det ingenting som tyder på at det er dårlig kvalitet ute og går. Men nå og da kan man få inntrykk av at leverandørene har sluppet noen nye merker eller modeller som har barndomsfeil. De fleste feilene oppstår uansett like etter kjøp, og da pleier de internasjonale garantiene å gjelde, sier Skaug Halsos.

- Med tanke på utviklingen som har skjedd kan det faktisk virke som om datamaskinene stort sett er trygt produkt å kjøpe. At vi har mange henvendelser handler om at mange har datamaskiner.

Husk reklamasjonsrett

Men om uhellet skulle være ute, og du mener det ikke er din feil at det har skjedd, minner Skaug Halsos om forbrukerkjøpsloven dersom du har kjøpt datamaskinen som forbruker. Utgangspunktet her er at det er fem års reklamasjonsrett for produkter ment for å vare vesentlig lenger enn to år, og Forbrukerrådet definerer det slik at bærbare faller inn under denne kategorien.

- Det er slik at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder når man kjøper av en butikk som forbruker. Og når det gjelder forbrukerkjøpsloven har det alltid vært slik at elektronikkbransjen i forhold andre bransjer har snakket veldig mye om garanti og ikke hva loven sier om saken. Men også der ser vi at det er endringer, at det begynner å bli gehør for forbrukerkjøpsloven, sier han.

- Er det mange som kontakter dere for å prøve reklamasjon, selv om de vet ødeleggelsen er selvpåskyldt?

- Det er det veldig få som gjør til oss. Det hender butikken oppdager det, forbrukeren går dit først. Selger har både en plikt og en rettighet til forundersøkelse, det vil si å ta inn maskinen og se hva som er mangelen.