Billigere å lage nettbrett-publikasjoner

Billigere å lage nettbrett-publikasjoner

Adobe med «billig-versjon» av Digital Publishing Suite.

Adobe Digital Publishing Suite har til nå vært mest aktuell for større forlag og mediehus som ønsker å lage iPad-utgaver av sine publikasjoner.

Nå åpner Adobe for at også mindre byråer, små forlag og frilansere skal få anledning til publisere InDesign-innhold på Apple iPad.

Digital Publishing Suite, Single Edition

På Adobes teknologikonferanse MAX, som arrangeres denne uken i Los Angeles, lanseres Adobe Digital Publishing Suite, Single Edition, en ny version av Adobes publiseringsløsning for digitale aviser og magasiner på nettbrett.

Med dette blir Digital Publishing Suite også tilgjengelig for enkeltbrukere med en enkel prismodell, som gir freelancere og mindre byråer tilgang til fleksible verktøy for å publisere interaktivt innhold som lages med Adobe InDesign CS 5.5 på Apple iPad til lav kostnad, ifølge Adobe.

Prisen er i USA 395 dollar (cirka 2350 kroner) per publiserte applikasjon, som kan selges eller distribueres gjennom Apple App Store.

I Norge i 2012

Løsningen er foreløpig bare tilgjengelig i Nord-Amerika. Lanseringen i Norge og resten av Europa er planlagt til begynnelsen av 2012. Neste år kommer også støtte for flere systemplattformer.

InDesign-brukere kan ved hjelp av kunnskap og rutiner som de allerede behersker utvikle applikasjoner for iPad uten å skrive en eneste linje kode. Det betyr store besparelser for applikasjonsutviklingen, samtidig som opphavspersoner kan beholde hele den kreative kontrollen på innholdet.

Single Edition passer eksempelvis til å publisere brosjyrer, bøker med rikt bildeinnhold, årsrapporter eller en personlig designportfølje i form av en iPad-applikasjon, melder Adobe.

– Med Digital Publishing Suite Single Edition tar Adobe et stort steg for å gjøre publisering på iPad til en reell mulighet for selskap i alle størrelser – fra frilansere til designere til globale medieselskap, sier Todd Teresi, ansvarlig for Media Solutions hos Adobe.

Adobes Digital Publishing Suite-familie benyttes til publisering på nettbrett med innhold som tilbyr mer enn papiraviser og -magasiner. I dag finnes mer enn 700 titler på markedet som er publisert med Enterprise- og Professional-versjonene av Digital Publishing Site, og stadig flere bedrifter og organisasjoner oppdager fordelene med å nå ut både til interne og eksterne brukere med nettbrett, skriver Adobe i pressemeldingen.

Les om: