Cebit må tilpassse seg bloggerne og Web 2.0

Cebit må tilpassse seg bloggerne og Web 2.0

HANNOVER: Cebit-sjefen Ernst Raue er ikke lei seg for at mobilbransjen trekker seg fra messen hans. - Mobiltelefoner er uinteressante.

Det er ingen tvil om at Cebit-organisasjonen er under press. Store aktører har trukket seg de siste årene, og deltagermengde har gått ned. Men Ernst Raue i Hannovermesse, som har hovedansvar for Cebit, mener dette er en naturlig utvikling.

- Da vi startet på 70-tallet handlet det om maskinvare. Så skiftet vi til programvare. Deretter kom telekommunikasjon inn. Nå står vi enda en gang foran et veiskille. Det handler om Web 2.0 og brukergenerert innhold, sier Ernst Raue til Computerworld.no.

Fra hans kontor på 17. etasje har Raue utsikt over hele messeområdet, med 27 store haller, et kongressenter og utallige andre bygninger. Hele området er 500.000 kvadratmeter stor og er vert til 100 messer hvert år. Men Cebit er tross tilbakegang den desidert største.

LES OGSÅ: - Bra at Cebit slanker seg

Helse og finans

I år baseres Cebit på gamle rutiner: åpningen på torsdag, en helg i midten, og messen avslutter onsdagen etterpå.

- Vi ser at vi må omstille oss. Deltagerne synes messen ble for dyr og varte for lenge, og derfor gjennomfører vi en effektvisering. Messen blir en dag kortere, starter på tirsdag, og avsluttes på en søndag neste år. Det betyr at deltagerne bruker bare en uke på den, og for mange bedrifter er det en stor besparelse, sier Raue.

Men endringene vil også føre til enda mer tematisering av messen. Det handler ikke lenger om å samle produktgrupper, men om tilpasninger. Allerede nå ser vi haller for bank og finans, og vi organiserer en parallell messe for telehelse. Vi må gå ytterlige i denne retningen, sier Raue.

Derfor er Raue ikke lei seg at mobilbransjen velger andre kanaler for sin messevirksomhet.

- Det er ingen vits å vise mobiltelefoner her, de kan man jo kjøpe på hvert hjørne. De har blitt uinteressante for oss. Det er naturlig at Cebit endrer seg, fordi it endrer seg. Av de 27 hallene som vi har her i Hannover fyller Cebit 26 i år. Det sier en del, sier Raue.

I år har Cebit en egen telemedisin-messe som er lagt inn i Cebit. Raue har tro på at helse blir en av de store områder i it og Cebit i årene fremover.

Hannovermessen fra 17. etasje (Foto: Nard Schreurs)

Balansegang

I en kommentar ukens utgave av det tyske IDG-bladet Computerwoche spår redaktøren at det kan gå to veier med Cebit. Endringene kan slå riktig ut, og forfriske Cebit, eller de medfører at det som er igjen kollapser, som vil bety slutt på Cebit.

Det siste virker urealistisk. Cebit er fremdeles verdens største handelsmesse for data, og for de over 6100 deltagerne er det en ypperlig måte å presentere løsningene sine på og skaffe nye kontakter. Det tyske markedet er stort og ligger midt i Europa. Cebits initiativ med Russland som partnerland i år viser at Øst-Europa er et raskt voksende marked.

- For tyskere er det er helt utrolig å tenke på at muren sto for bare noen år siden. Nå lager det russiske sikkerhetsselskapet Kaspersky Labs løsnigner for vår regjering. Ting utvikler seg så fort, og avstanden mellom landene har blitt så små, sier Raue.

Også EU har gjennom flere initiativer løftet viktigheten på Cebit, som besøkes av 9 000 journalister. Konseptet Partnerland Russland ble åpnet av selveste Angela Merkel, Tysklands kansler.

To dager etter at Raue snakket med Computerworld.no kunne messesjefen slippe en forløsende pressemelding: de første tre dagene er besøkstallene på årets Cebit ti prosent høyere enn i for. Hvis dette holder ut uken betyr det at besøktallet nærmere seg magiske 500 000 igjen. Det ville styrke Cebit mot kritikerne, og gi messen et skikkelig løft før omleggingen neste år.

Les mer om norske prisvinnere, tankelesere, voip og mobiler med solcellepanel.

Les om:

Komponenter