Dell øker pc-salget

Dell øker pc-salget

Dell øker pc-salget i USA, og tror den nye distribusjonsmodellen skal gi økt vekst også i resten av verden.

IDC og Gartner har offentliggjort sine årsrapporter for fjorårets pc-salg, og begge konkluderer med at Dell øker ledelsen i USA. Den nye strategien som går ut på å selge maskiner gjennom forhandlere som Best Buy og Wal-Mart i tillegg til direktesalg har gitt resultater, og selskapet solgte 5,5 millioner enheter i fjerde kvartal, en økning på 15,2 prosent sammenliknet med 2006.

Det gir Dell en markedsandel i USA på 29,6 prosent, mens HP har 24,3 prosent. Acer, Apple og Toshiba følger på de neste plassene, ifølge IDC.

LES OGSÅ: Elkjøp skal selge Dell

HP nådde 14,7 millioner enheter globalt i fjerde kvartal, en vekst på 23,3 prosent og en markedsandel på 19 prosent. Dell vokser 17,1 prosent til en markedsandel på 14,6 prosent, mens Acer, Lenovo og Toshiba følger på plassene bak.

HP regjerer med andre ord fortsatt på verdensmarkedet og øker også mest, men Dell investerer stadig mer i nye distribusjonskanaler.

- Dell kommer ingensteds fra, men er i ferd med å nå ut til alle. De har også bedre forretningsforståelse for utviklingsland og kommende markeder, sier IDC-analytiker David Daoud til Computerworlds internasjonale nyhetsbyrå.

Etter kjøpene av Packard Bell og Gateway er det imidlertid Acer som vokser raskest. Med en global vekst på over 60 prosent, har de snart ti prosent av pc-markedet på verdensbasis.

Komponenter