Dell selger via forhandlere

Dell selger via forhandlere

En epoke er over. For første gang har Dell inngått en stor avtale med en forhandlerkjede, og flere skal det bli.

Verdens nest største pc-produsent, Dell, har tegnet sin første avtale med en stor forhandler. Det er den amerikanske varehuskjeden Wal-Mart som skal selge Dells konsumentprodukter.

Avtalen er en del av Dells satsning på å nå frem til detaljhandelen og selskapet regner med å avslutte flere avtaler med forhandlere i den nærmeste fremtiden.

Dell har hatt et tungt år bak seg, hvor HP har overtatt tronen som mest selgende pc-produsent i verden. Forsøk fra Dell å ta denne posisjonen tilbake har hittil ikke gitt resultater. Ved flere anledninger har Dells ledelse sagt at strategiendring må til for å møte kravene til dagens markedet. Blant annen ble gründeren Michael Dell satt i føresetet igjen.

LES OGSÅ: Dell vurderer indirekte salg

Trenger forhandlere

Dell har solgt produktene sine på nettet, men innser nå at ehandel ikke er nok. Modellene der produktene selges direkte til sluttkundene er bra, men ikke nok.

Det viser seg at til tross for økende tillit til og tilgang til nettet, ønsker mange kunder å kjøpe sine pc-relaterte varer i elektronikkbutikker. At Dell er helt fraværende i dette leddet er en av grunnene at selskapet har mistet grepet på markedet.

Dells toppsjef Michael Dell har lagt strategien å få Dell inn ik butikkene. Med Wal-Mart-avtalen setter Dell en stor skritt i rette retningen. Wal-Mart er verdens største detaljist, og verdens største bedrift, med 1,7 millioner ansatte i 44 land og en omsetning på 285 milliarder dollar i 2005.

Dell regner med å presentere flere avtaler med varehus i løpet av kort tid.

- Våre kunder spør etter andre måter å få tak i våre produkter. Og vi har planer å gi dem nye muligheter på et globalt plan, sier Dells talsmann Bob Pearson till Wall Street Journal.

LES OGSÅ: Dell vil selge færre bokser