Dell-sommel ødela skolestarten

Dell-sommel ødela skolestarten

Et gunstig tilbud fra Dell skulle sikre pc-basert undervisning ved videregående skoler i Oppland. Nå får elevene kontantstøtte for å kjøpe pc fra en annen leverandør.

Ved NTNU i Trondheim må 170 studenter vente til 13. oktober, altså langt ut i høstsemesteret, før de får pc-ene de har bestilt fra Dell. Ved Handelsinstituttet i Bergen ble en bestilling av 45 pc-er kansellert etter gjentatte utsettelser. Likevel ble regningen på 330 000 kroner sendt ut, to uker senere.

Men verst er trolig situasjonen for skoleelever i Oppland, som får en vanskelig skolestart på grunn av Dell-forsinkelsene.

Videregående kaos

Mange elever ved videregående skoler i Oppland oppfordres nå til å avbestille pc-er fra Dell, etter at en betydelig andel av pc-ene som er bestilt gjennom en rammeavtale ikke blir ferdige før i løpet av oktober.

Oppland fylkeskommune er i full gang med å innføre bærbare pc-er som obligatorisk verktøy i undervisningen. Etter en anbudsrunde inngikk fylket i juni en rammeavtale med Dell om tilbud på bærbare pc-er til 2300 elever i førsteklasse i fylkets 13 videregående skoler.

Elevene fikk tilbud om to ulike modeller, Vostro 1000 og Inspiron 1520. Elevene fikk et kontant-tilskudd på 1000 kroner hvis de benyttet seg av tilbudet fra Dell via fylkeskommunen.

Rammer skolestarten

Lærerne har basert seg på obligatorisk bruk av både ordbøker og matteprogrammer som skulle vært på de nye maskinene. I tillegg trengs pc-ene for å benytte diverse læremidler på internett. Men maskinene har uteblitt, og dermed har oppstarten av skoleåret blitt skadelidende.

- Mange av elevene bestilte allerede i juli, men så langt er det bare en håndfull som har mottatt pc-er, sier Helge Rabbås, it-koordinator ved Fylkesopplæringssjefen i Oppland.

Han har ikke full oversikt over bestillingene, men antar at det kan være opp mot 1000 elever som har bestilt pc gjennom spesialavtalen med Dell.

Hensikten var å få en mest mulig enhetlig pc-plattform, blant annet for å forenkle den administrative jobben for personalet. I tillegg fulgte en verdifull treårig serviceavtale. Elevene som har bestilt pc-er får derfor subsidiert kjøpet med tusen kroner.

Nå oppfordrer Rabbås mange elever og foreldre til å heve kjøpet. Elever som avbestiller og kjøper pc et annet sted, får likevel kontantstøtten på tusen kroner.

Vanskelighetene med å få levert pc-er til kundene i rimelig tid, er Dells største problem og øverste prioritet for tiden. Alle fra toppsjefen Michael Dell selv og nedover jobber på spreng for å løse problemene, bedyrer Michael Jacobs, administrerende direktør i Dell Norge.

Ifølge Jacobs går en rekke av skoleavtalene Dell har inngått etter planen. Han har ikke likevel ikke full oversikt over hvor mange skoler eller undervisningsinstitusjoner som er rammet på samme måte som i Oppland.

LES OGSÅ: Fikk nok av Dell

- Vi kontakter nå våre kunder fortløpende og må bare beklage på det sterkeste til alle som blir berørt av dette. Vi er lei for at vi ikke så de forsinkelse som kom på et tidligere tidspunkt. Vi har kommunisert så godt vi kan, gjennom telefon, nett og andre kanaler, så snart vi har visst om nye utsettelser.

Michael Jacobs kan ikke tallfeste antallet avbestillinger eller kunder som er rammet av utsettelsene.

- Det vi opplever er at vi får positive tilbakemeldinger på at vi er ærlige og åpne. Når vi kommuniserer godt med kundene, er det få som velger å avbestille.

Flere som har skrevet til Computerworld har også opplevd sommel med å få refundert beløp etter avbestilling. Dette skal normalt gå raskt, sier Jacobs, som ikke har noen enkel forklaring på tregheten i systemet.

- Det skal ikke ta mer enn to til fire dager før en refusjon effektueres fra oss, sier Jacobs.

Logistikk-trøbbel

Dell har vært klar over det mulige volumet i avtalen siden midten av juni, påpeker Rabbås, som er kritisk til hvordan Dell håndterer sin egen logistikk.

- Mye tyder på at de sliter med behandlingen av bestillinger. Dell opplyser at produksjonen ble forsinket flere uker på grunn av mangel på skjermer. Systemet fungerer slik at når varer ikke blir satt i produksjon innen fem dager etter bestillingen, slettes kredittkortopplysningene og bestillingen blir satt på vent. Dermed måtte Dell innhente disse opplysningene på nytt fra alle kjøperne. Da jeg fikk en oversikt over bestillingene fra Dell i forrige uke, var en stor andel av dem ennå ikke booket, sier Rabbås.

Med inntil sju ukers leveringstid vil mange av disse ikke motta pc-en før i slutten av oktober.

- Dette er ukjent for oss. Sånne ting har ikke vært noe problem før. Men vi skal se nærmere på problemet, lover Michael Jacobs.

System-endring

Problemene med bestillinger og utforutsette forsinkelser har i alle fall medført én konkret endring. I motsetning til tidligere skal kunden nå få opp en estimert leveringsdato ved bestilling, og ikke som før ved ordrebekreftelsen, forteller Jacobs.

- Viser ikke alle disse problemene svakheter ved Dells direktesalgmodell?

- Vi står fast på vår modell, selv om vi har en jobb nå med å få tilbake god leveringstid. Vi er overbevist om at nettbestilling av skreddersydde modeller fungerer best. Derimot kan det hende vi må se på butikksalg for designmodeller, sier Jacobs.

Få gratis prøveabonnement på papirutgaven av Computerworld her.

Komponenter