Derfor er Angry Birds så populært

Derfor er Angry Birds så populært

CEBIT: For å gjøre spillet populært måtte Rovio slutte å tenke som et spillselskap. Og snart flyr Angry Birds til verdensrommet

HANNOVER: Mikael Hed, sjefen i selskapet Rovio og hjernen bak konseptet Angry Birds, tok turen fra Finland til Tyskland for å prate om hvordan de snåle hissigproppene av noen fugler har klart å bli så utrolig populære.

Daglig spiller 20-30 millioner folk spillene i serien. Og selskapet bak tjener også penger på å selge fantasidyrene i plysj, nøkkelringer og påtrykt klær.

Hvordan har de klart å bli så populære? Det har krevd tenking utenfor boksen og innovative grep å nå toppen. De har måttet tørre å pløye nye marker.

Fans

Problemet til spillbransjen har vært gjennomtrekk - du lanserer et produkt, det når kanskje en toppliste, men så forsvinner det. Og da er det glemt. Med Angry Birds ønsket Rovio at spillet skulle bli hengende igjen i folks liv. Ved å sørge for at brukerne blir fans.

- De aller fleste bedrifter tenker på folk som vandrende pengesekker. Vi begynte også der, men valgte å se forbi det - brukere er fans, tenker vi. En person som kjøper en plastleke kjøper den ikke fordi han er en person, men fordi han er fan, sier Hed.

Bedrifter som tenker på brukerne som vandrende pengesekker blir for opphengt i tall og statistikk, målgrupper og demgrafi, mener han.

Business som business

Bedriftsmodellen har heller vært som for et medieselskap enn som for et programvareselskap som utvikler spill. Hed tenker faktisk ikke på Rovio som et spillselskap. Han tenker på Rovio som et selskap.

- Business is our business, som han sier.

På denne måten har de også klart å få ekstrainntekter på salg av varer med Angry Birds-brand, selv om folk på det sterkeste advarte mot dette.

- Hold dere til det dere kan, sa folk. Men i vår selsakpskultur er det å lære viktig. Og vi utforsker stadig nye områder. Vi vet ikke alt, men kan lære alt.

Brutte regler

Det krevde en del regelbrudd å få fuglene til å ta av. Det fantes en uskreven lov om at et spill alltid måttte begynne med en lang animasjon og etterfølges av en like lang meny. Deretter skal du guides gjennom spillets funksjoner i en slags opplæringsfase.

Alt dette bestemte selskapet seg for å droppe.

- Folk advarte sterkt mot dette. Til og med utviklerne hos oss var skeptiske. Men det funket, og nå har også flere andre spillselskaper begynt å gjøre det samme, sier Hed.

Empirien bak ligger i studier av hvordan folk er når de surfer nettet. Hvis de ikke finner det de leter etter innen sju sekunder, flyr de videre. Slik er det egentlig med de fleste produkter, tenkte selskapet og skapte et spill der du kommer rett inn og omtrent det eneste som møter deg er en stor knapp påtrykt teksten "play".

- Du skaper business med fans, ikke med funksjoner.

Brukervennlighet har vært helt sentralt.

Følelser

Selskapet har også funnet ut at følelser må inn. Uansett hva slags følelser.

- Det verste som finnes for et selskap, er om brukerne er likegyldige.

Fuglene er jo sinte i spillet. I den originale utgaven er de sinte på grønne griser. I juleutgaven er lei seg fordi noen har stjålet gavene deres. Det er alltid en story med følelser.

Og alt det har tydeligvis funket. De siste to årene har de følelsesladde fuglene ligget på topp ti-listene til de mobile markedsplassene. Markedet ligger jo vidåpent - de fleste i verdens befolkning har mobiltelefoner i lomma til enhver tid. Og bruker den flittig.

- Du ser jo ikke folk dagdrømme lenger. De tar opp mobilen i stedet og fikler med den. Og den tiden vil vi helst fylle, sier Hed.

22.mars blir fuglefamilien utvidet. Da flyr de til verdensrommet i Angry Birds Space.