Derfor lanserer Apple iPad mini

Derfor lanserer Apple iPad mini

Mindre og billigere - og midt i blinken for skolebruk.

Apples myteomspunne iPad mini kan bli en viktig del av selskapets satsing på utdanning og digitale læremidler.

Les videre og finn ut hvorfor.

Mye tyder på at Apple i løpet av kort tid kommer til å lansere en mindre iPad, ifølge ryktene allerede den 23. oktober. Produktet forventes å gå rett i strupen på Android-nettbrett som Googles Nexus 7 og Amazons Kindle Fire.

Selv om Steve Jobs i sin tid erklærte konseptet for dødt ("dead on arrival"), har det vist seg at den tidligere Apple-sjefen var åpen for ideen om et nettbrett med 7-tommers skjerm.

Under rettssaken mellom Apple og Samsung tidligere i år ble det publisert en e-post fra Eddy Cue, ansvarlig for Apples internettjenester, hvor han løftet fram et antall områder der små nettbrett fungerte bra. I tillegg til bøker nevnte han også e-post, Facebook og video.

- Jeg uttrykte dette overfor Steve flere ganger og han virket veldig mottakelig den siste gangen, skrev Cue i e-posten, ifølge Cnet.

De mindre nettbrettene til Google og Amazon har vist seg å være en hit blant brukerne og et bevis på at det finnes et marked for mindre nettbrett. Mye skyldes nok den lave prisen på rundt 200 dollar, rundt 1200 kroner. Men størrelsen skal også gjøre de bedre egnet til lesing.

Den vanlige iPad-en på 9,7-tommer fungerer bra som e-bokleser, men en 7-tommer iPad ville egnet seg enda bedre. Til både vanlig lesing, men også et mer spesifikt område.

- Lanseringen vil fokusere på iBooks

The Next Web skriver nemlig den ennå-ikke-kunngjorte iPad mini-lanseringen kommer til å ha fokus på bruken av iPad mini som lesebrett. Det kan bli snakk om nye versjoner av både iBooks og iBooks Author.

iBooks Author er et program til Mac, som Apple lanserte i januar i år, som er ment for utvikling av elektroniske bøker, hovedsaklig lærebøker, på en mer interaktiv måte enn før.

Apple har tradisjonelt hatt en sterk posisjon i utdanningsmarkedet, men med iPad har satsingen virkelig trappet seg opp.

Også i Norge ser man denne trenden. I høst ga for eksempel Søve videregående i Telemark ut iPad til alle elevene sine. Det finnes flere andre eksempler på dette.

Men Apple er ikke kjent for å være billigst i klassen. Det gjør at mange holder tilbake. En ny iPad koster fra cirka 3800 kroner og oppover. Når de mindre 7-tommers nettbrettene koster nærmere halvparten, blir prisen en avgjørende faktor.

Apples tiltak med blant annet iBooks Author er imidlertid ikke nok. For å virkelig vinne i utdanningsmarkedet må Apple komme med en inngangsmodell som konkurrerer med alternativene på pris, tror blant andre Erica Sadun i TUAW.

- For mange vil iPad mini bety at Apple vil være et alternativ i et marked hvor foreldre tidligere ville ha kviet seg for å kjøpe på grunn av pris, skriver Sadun.

- Mindre skjermstørrelse og færre valg vil gjøre at studenter og deres foreldre - uansett hvilket skolenivå - vil kunne kjøpe seg inn i Apple-økosystemet, noe de tidligere ikke kunne.

Det kan selvsagt være at Apple vil møte den generelle konkurransen på markedet for mindre nettbrett, og at utdanning på langt nær er hele grunnen, selv om vi tror det er en viktig del av det. Det gjenstår å se om vi får rett.

Les om: