Derfor vil Google Glass knuses

KOMMENTAR: De høyteknologiske brillene til Google kommer til å bli et nisjeprodukt.

Publisert Sist oppdatert

Det er stor ståhei rundt Google Glass for tiden, selv Akersgata og andre aviser for hvermansen skriver om Googles nyeste gadget-prosjekt med største iver. Dette er definitivt fremtiden, sier entusiastene.

Kort om produktet, for dem som ikke har fått det med seg: Det er en liten datamaskin som har en liten skjerm. Hele pakka tar du på deg som en brille, så kan du går rundt og se på skjermen mens du gir talekommandoer. Og så snakker den med telefonen din.

Det er en artig tanke, og all honnør til Google for å tillate kreative tanker og tørre å sette det ut til live, men den kommer til å feile som et produkt for massene. Her er noen årsaker:

1. Det ser teit ut. Hypotese-testen for hvorvidt den vil slå an er svært enkel. Se for deg Karl-Johan. Kommer du til å gå nedover Karl Johan med en databrille på nesa lørdag? Kommer du til å stikke på byen med databrille? Vil du i det hele tatt vise deg i offentligheten med et slik produkt?

Kanskje, om du er skikkelig nerd. Hvis du bruker briller fra før er terskelen mindre, særlig om det systemet kobles opp på dine egne briller. Men Voe, Fotballfrue, og Minmote-Sonja kommer ikke til å gjøre det. Stylist Jan Thomas kommer ikke til å gjøre det, og Per Sundnes er det heller ikke mye plausibelt du vil se spankulerende med disse brillene bortover Aker Brygge.

Neppe heller mer «normale» kjentfolk som kronprins Håkon og Mette-Marit, Erna Solberg, Idol-Tone, Frank Aarebrot og Aksel Hennie. Rocke-Rolf kommer ikke til å ha dem på seg på puben heller. Bestemor kommer til å styre langt unna.

2. Det høres teit ut. Talekommandoer har ikke fått livets rett ennå, selv om dette er en trend som kanskje er mer sannsynlig kommer. I årevis har man uten nevneverdig hell forsøkt.

Første gjennombrudd som nådde massene var Siri fra moteselskapet Apple, men heller ikke denne har blitt den suksessen Apple nok kanskje hadde trodd. Det var moro i starten, men tilbake til Karl Johan-testen er det sjeldent man hører folk gå og prate inn kalender-oppføringer mens de rusler innom Hennes & Mauritz.

Folk kvier seg til og med for å bruke handsfree, selv om dette kanskje er noe mer vanlig nå enn det var for ti år siden. Folk liker ikke at andre folk får inntrykk av at de er helt sprø der de reker bortover og diskuterer med seg selv, uten noen synlig telefon i hendene.

Så da gjør de én av tre ting: Enten prater de i handsfree mens de holder telefonen synlig i hånda. Eller de prater i handsfree mens de holder handsfree-mikrofonen opp mot munnen, under dekke av å gi bedre lyd, men i realiteten for å understreke for omgivelsene at «her prates det i handsfree». Eller de har en klumpete blåtann-handsfree i øret - harry, tenker folk - vel, de som til enhver tid har blåtann-klump i øret er faktisk en av nisje-gruppene der Google Glass har en liten sjans.

3. Fritid blir hellig. Smarttelefon, portable verktøy som nettbrett, 3G/4G og små bærbare har gjort at du er koblet opp hele tiden. Når du går hjem fra jobb, er du fortsatt på jobb. Jobb-eposter tikker inn på mobilen din, men takk og pris ligger den enn så lenge i lomma.

Folk flest kommer ikke til å hverken gidde eller ønske å være oppkoblet og få slikt slengt i trynet nesten 24 timer i døgnet, som er prisen man nødvendigvis må betale for å gå rundt med Google Glass. Selv om det selvfølgelig er frivillig å gløtte opp til siden og ta en titt på skjermen i brillene, kommer du til å gjøre det hele tiden. Og du kommer til å bli dritt lei og savne den tiden der du faktisk hadde fri når du hadde fri.

Ikke bare jobb blir stress med slike briller, men alt av privat kommunikasjon også. Hver gang det tikker en tweet fra følgerne dine. Hver gang noen liker et Facebook-bilde du la ut. Du kommer til å bli så usannsynlig lei av cyberspace at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg. Så kommer du til å innse at du kan ta av brillene. Og så kommer du til å gradvis slutte med dem, om ikke legen allerede har beordret deg til å ta dem av fordi du har utviklet magesår.

4. Det er usosialt. Du er på date med en vakker dame, men i stedet for å se henne intenst rett i øynene, kommer du til stadighet til å gløtte opp i skjermhjørnet. Mulig hun gjør det samme, om hun også har slike briller. Også kommer dere til å si «vent litt, må bare svare på en tekstmelding» i stedet for å flørte og prate sammen i en vakker, flytende, muntlig, mellommenneskelig samtale. Det samme vil være tilfelle i enhver sosial setting, også når det ikke er date involvert. Kompisgjengens sommergrilling i parken blir rene lan-partyet.

5. Personvernsproblemer. Gidder ikke si så mye om dette, det sier seg selv og er allerede nevnt som ankepunkt blant andre Glass-skeptikere. Her kan du snikfotografere alt du kommer over, eller live-overføre rusleturen bortover (nudist)stranda. De er allerede før kommersiell lansering forbudt på de fleste strippebuler og spilleklubber i Las Vegas. Ikke minst kan brillene hackes og plutselig kommer det sex-opptak av deg på Piratebay fordi du helt glemte å ta dem av. Du skjønner poenget.

Derfor flopper Google Glass. Med noen hederlige unntak. For det er mulig å se for seg steder der det faktisk kan være nyttig. I arbeidssituasjoner der hendene bør være frie, eksempelvis transportbransjen - selv om det akkurat innenfor den bransjen vil dukke opp et nytt juridisk dilemma med tanke på trafikksikkerhet, telekommonøterer som krabber i stolper, resepsjonister, driftsteknikere, leger og andre som trenger å ha tilgang på visse typer data i jobbsammenheng samtidig som de må ha hendene fri.

Den andre gruppen er profesjonelle eller ekstremt ivrige friskuser, som skal holde oversikt over puls og forrige rundetid mens de svetter seg rundt i Nordmarka til beins, på ski eller på sykkel. Den tredje gruppen er übernerder - Erik Solheim, Hans-Petter Nygård-Hansen og kanskje til og med Shahzad Rana kan nok villig bære de med stil gjennom Oslo City.

Problemet for Google Glass er at den gjengse forbruker ikke kommer til å bruke dem i sitt hverdagsliv. Det kan godt hende de selger greit, men om så er tilfelle kommer de likevel til å forsvinne når hypen dør.

Derfor blir det ingen samfunnsrevolusjon med digitale briller i denne omgang.