DirectX 11 for bærbare

DirectX 11 for bærbare

ATI har lansert Mobility Radeon HD 5000.

ATIs Radeon HD 5000-serie har i bortimot et halvår vært alene om å levere DirectX 11-kompatible grafikkprosessorer til stasjonære pc-er. Og ut i fra de siste ryktene tar det ennå minst et par måneder før Nvidia lanserer sine nye modeller. ATI har imidlertid ikke ligget på latsiden, og kan nå også levere Radeon HD 5000-arkitekturen også til bærbare pc-er.

Mobility Radeon HD 5000 vil i første omgang bestå av fire serier: 5800, 5700, 5600 og 5400. Innenfor disse seriene vil man ha flere modeller. Grunnarkitekturen er like for dem alle. Forskjeller vil ligge i egenskaper knyttet til ytelse (kjernehastighet, antallet shader cores, minnebåndbredde) og strømforbruk.

Mobility Radeon HD 5870 vil være den raskeste modellen og vil brukes i pc-er som rettes de som stiller svært høye krav til ytelse og visuell kvalitet i spill. Dette vil gjerne være kombinert med Intels Core i7-prosessorer for bærbare pc-er. Mobility Radeon HD 5700-serien ligger også an til å gi meget god ytelse i spill og vil nok, ut i fra et prisperspektiv, være en mer aktuell løsning. Den enkleste løsningen, Mobility Radeon HD 5400, kan man forvente å se selv i pc-er til trolig rundt 6 000 kroner.

LES OGSÅ: Guide: lart for DirectX 11

ATI har ikke oppgitt noen data i henhold til strømforbruket til de forskjellige grafikkprosessorene. Sammenlignet med Mobility Radeon HD 4650 oppgir ATI at modellen Mobility Radeon HD 5750 skal ha en firedobling av ytelse/strømforbruk-forholdet.

Funksjonalitetsmessig er grafikkprosessorene i høy grad lik variantene vi har sett til stasjonære pc-er. Dette inkluderer også støtten for Eyefinity. Eyefinity er i utgangspunktet markedsført som en løsning for å dele opp skjermbildet i spill på tre eller flere skjermer. Radeon HD 5800, 5700 og 5600 støtter opptil seks skjermer. HD 5400 støtter opptil fire skjermer. For dem som ønsker å kjøre flerskjermsløsninger i kontorsammenheng har det for bærbare pc-er gjerne vært begrenset til bruk av en enkelt ekstern skjerm - man har altså måtte bruke pc-ens skjerm sammen med en ekstern skjerm.

En mulighet med ATI-grafikkprosessorene er at produsenten implementerer flere skjermkontakter som utnytter Eyefinity, og både to- og tre-skjermsløsninger blir mulig med en bærbar pc. Hvor aktuelt Eyefinity blir i spillsammenheng kan diskuteres - selv med en stasjonær pc blir det få som tar i bruk tre skjermer for spill, og i kombinasjon med en bærbar pc blir det nok enda færre.

Grafikkprosessorene er laget slik at det kan være mulig å implementere svitsjing mellom bruk av integrert grafikkprosessor i pc-en og den dedikerte. Med Mobility Radeon HD 4000-serien så vi dette bli brukt av blant annet Lenovo og Acer. Man kunne da aktivere den dedikerte grafikkprosessoren ved behov. Strømforbruket for den dedikerte er imidlertid langt høyere enn for en enkel integrert løsning, og den enkle integrerte løsningen ga gjerne det samme resultatet ved vanlig applikasjonsbruk og gjerne også ved videoavspilling. Ved applikasjonsbruk så vi at det på slike maskiner raskt kunne være et par timer eller mer i forskjell på batteridriftstiden til maskinen.

Mobility Radeon HD 5000-serien kan også implementeres i løsningen ATI kaller XGP. Fujitsu og Acer har pc-er som støtter denne teknologien, som består i at pc-en har en enkel intern grafikkløsning og man kan så koble på en ekstern boks hvor det sitter en grafikkprosessor via en spesiell kontakt på maskinene. Dette gir muligheten til å lage en mer kompakt og strømeffektiv bærbar pc som samtidig kan gi bedre spillytelse i "stasjonær sammenheng". Blant annet så vi denne teknologien på Acers Ferrari One 200 som vi nylig testet .

Grafikkprosessorene gir også mulighet for akselerasjon for avspilling av en rekke HD-videoformater, samt akselerasjon av effekt- og enkodingsoperasjoner i forskjellige typer videoprogramvare. Etter hvert forventer vi å se mer og mer programvare som tar i bruk grafikkprosessoren for å få en hjelpeprosessor i sammenheng med visse typer bruk. Spesielt enkoding av videoformater som h.264 er svært prosessorkrevende, og selv de rimeligere grafikkprosessorene kan gi en sterk reduksjon av tiden enkodingsprosessen tar.

Utnyttelse av denne teknologien finnes i dag i applikasjoner både for det profesjonelle markedet og for konsumentmarkedet. Teknologien kan utnyttes gjennom ATIs Stream-teknologi, eller via OpenCL og DirectCompute - sistnevnte er en del av DirectX 11.

En rekke produsenter kommer til å ha maskiner med de nye grafikkprosessorene innen kort tid. Vi forventer å se mange av dem tatt i bruk når produsentene nå også etter hvert lanserer nye maskiner med Intels nye Core i3-, i5- og i7-prosessorer som ble lansert tidligere denne uken. Asus har blant annet lansert en rekke nye modeller med de nye Intel-prosessorene og Mobility Radeon HD 5730. Også den norske systemintegratoren Multicom vil ha pc-er basert på de nye grafikkprosessorene.

PC World Norge har allerede fått inn den første bærbare pc-en med Radeon HD 5000-grafikkprosessor, og vi kommer snart tilbake med en test av denne.

Når det gjelder spill med DirectX 11-støtte er blant annet BattleForge, S.T.A.L.K.E.R: Call og Pripyat og DiRT 2 allerede på markedet. I løpet av første kvartal dette året kommer blant annet Battlefield: Bad Company 2, Aliens vs. Predator og Lord of the Rings Online. I løpet av 2010 ventes det videre en rekke andre titler.

LES OGSÅ: TEST: ATIs monsterkort