Dyr og statisk på iPad

Dyr og statisk på iPad

Aftenposten satser bredt på nettbrett.

Aftenpostens fredagsbilag A-magasinet og kulturmagasinet K finnes nå som egne iPad-applikasjoner.

A-magasinet er et magasinbilag til Aftenpostens morgenutgave på fredager, og utkommer altså ukentlig.

Aftenposten K er et nytt månedlig kulturmagasin.

LES OGSÅ:

Her er The Daily

Blåkopi av papirutgaven

Aftenpostens avis-app, som utkommer to ganger om dagen, er mye mer et forsøk på å finne det rette formatet for møtet mellom tradisjonelt, trykket avisinnhold og den stadig oppdaterende nettsiden. Når A-magasinet og K nå har kommet til iPad så er dette en mer eller mindre en blåkopi av papirutgaven.

Litt justeringer og tilrettelegging er det riktignok, siden hver artikkel med sine sider er vertikalt orientert, mens de forskjellige innholdssegmentene i bladet er horisontalt sortert etter hverandre. Sveip sideveis for raskt overblikk, og opp/ned for å bla i artikkelen. Conde Nast har en liknende løsning for sine digitale tidsskrifter, bygget på Adobe-programvare, men der husker appen hvilken side man var på i artikkelen om man skulle bla sideveis til neste sak (enten bevisst eller ubevisst).

Innholdet, både tekst og bilder, er i det store og det hele det samme. Noe multimedia har tilkommet, men så lite at det ikke er verdt å gjøre et poeng ut av. Og noen interaktive elementer - helt OK. Kjenner du papirbladet, vil du føle deg hjemme i iPad-versjonen.

LES OGSÅ:

Dagens Næringsliv med ny app

Ingen bonus

Dessverre er det ikke i stor grad utforsket verktøy som kan gjøre digitale e-magasinet mer attraktive eller mer interessante for nye kunder. En skulle tro en hadde nok bildemateriale å velge mellom, som kunne suppleres artikler på en iPad - litt som bonusmaterialet på en DVD.

Tekststørrelse kan ikke endres, det er ingen sosiale nettverksfunksjoner og det er heller ingen 'grener' ut til relatert innhold på nettet. Bildene er statiske og kan ikke blåses opp til å fylle skjermen, og K kan forøvrig kun leses vertikalt. Og man er generelt litt for sløsete med 'white space' på sidene - er det for å få innholdet til å virke mer omfattende?

LES OGSÅ:

Norsk golfmagasin på iPad

Dyrebart

Og så var det det med prisen, da. A-magasinet koster hele 29 kroner per utgave, noe som ikke kan vare lenge. For å rekapitulere: A-magasinet er et fredagsbilag til Aftenpostens papiravis som koster 25 kroner i løssalg, og mindre som abonnement.

Nesten 30 kroner for en digital utgave av et bilag - er det et eksperiment for å fremtvinge en form for reaksjon fra kundene? Og bare så det er sagt: Bare fordi du allerede betaler for et fullverdig papirabonnement ,betyr det ikke at du får den digitale versjonen gratis, noe en rekke aviser har begynt med i USA.

Som en kuriositet kan det nevnes at der du finner Hyundai-reklamer på trykk, finner du en Jaguar-reklame på iPad. Symptomatisk for demografien, muligens.

Men vi liker at det satses, og håper innovasjonen ikke stopper der. Og anbefaler definitivt å ta en titt. A-magasinet kommer forøvrig med et tilrettelagt gratisnummer, mens K må kjøpes individuelt til 29 kroner. Denne prisen virker mye mer fornuftig med tanke på at det også er introduksjonsprisen for det glansede magasinet du kjøpe i bladkiosken. Appene i seg selv er gratis.

Du kan lese mer om Aftenposten K her.

A-magasinet for iPad laster du ned fra iTunes App Store her. Aftenposten K for iPad laster du ned fra iTunes App Store her.

LES OGSÅ:

VG på iPad - etter noen dagers bruk

Les om: