- Dyrt å ikke ta i bruk Ipad

Gartner advarer nå it-sjefer mot å falle utenfor for godt.

Publisert Sist oppdatert

Gartner-analytiker Stephen Prentice anbefaler toppsjefer å ta en alvorsprat med sine it-direktører. Ifølge en ny rapport fra Gartner er det nå eller aldri: Bli med på Ipad-løpet, eller dø i glemselen.

Prentice, som er en av Gartners tyngste analytikere, oppfordrer nå toppsjefer å ta tak i Ipad.

- Kom deg på brettet

- Det er ikke vanlig at administrerende direktører engasjerer seg i valget av enkeltenheter, men Ipad er et unntak. Toppsjefer må snakke med sine it-direktører om Ipad - om de ikke allerede har gjort det, sier Prentice ifølge det amerikanske Idg-nettstedet CIO.

Uttalelsen kunne like godt kommet fra Apple selv, men Prentice er tydelig i sin tale.

- Virksomhetene må innse at det finnes myke verdier med denne typen av enheter. Blant annet når det gjelder å rekruttere og beholde ansatte, sier Stephen Prentice i Gartner-rapporten.

Dyrt å falle utenfor

Gartner mener Apple med Ipad er med på å redefinere og skape nye markeder.

Om ikke konkurransefortrinn er en god nok motivator for toppsjefen, kan man alltids spille på frykt:

- Selv om du tror dette bare er en forbigående trend, så er kostnaden med å være tidlig ute liten. Prisen for å være for sent ute er imidlertid svært høy, sier Prentice.