FaceTime inntar Europa

FaceTime inntar Europa

Fire nye europeiske iPhone 4-videoer med fokus på FaceTime-videosamtaler.

Nå som iPhone 4 også er i salg i Europa ser vi også de første reklamefilmene spesiallaget for egne markeder.

Apple har langtstående tradisjoner i sterke mediekampanjer, både på trykk og i levende bilder. Firmaet er spesielt kjent for sin banebrytende reklamefilm «1984» i forbindelse med lanseringen av den originale Macintosh-maskinen.

I nyere tid er det spesielt Get-A-Mac-kampanjen som mange vil huske med Justin Long og John Hodgman i rollene som henholdsvis Mac og PC.

Les også: iPhone iOS 4 vs. Windows Phone 7

Sistnevnte kampanje ble opprinnelig laget for det amerikanske markedet. Samtidig som snuttene ble kringkastet på amerikanske TV-stasjoner, passet Apple på å legge disse ut på sine egne nettsider, til vår store glede.

Lokale nyheter

Men Get-A-Mac-serien ble også tilpasset en rekke nasjonale markeder med lokale versjoner. I mange av de store europeiske, ikke-engelsktalende landene ble filmene simpelthen dubbet.

Men i England og Japan for eksempel ble det laget helt egne, lokale versjoner med nasjonalt kjente skuespillere. Til blandet suksess.

Les også: Ny Apple-butikk åpnet

Og det bringer oss til de nye iPhone 4-reklamene for det italienske og spanske markedet. Fire filmer har dukket opp så lang, alle med fokus på Apples videokonferanseløsning FaceTime.

Det som kanskje vil overraske er at der de amerikanske forløperene (unntatt den seneste) har tale, fokuseres det i disse (sendt i Italia og Spania) utelukkende på ikke-verbal kommunikasjon.

Smil!

Alle tematiserer nære øyeblikk i livet - gleder, den store dagen, merkedager, seiersglede. Alt til de så sentimentale tonene av Louis Armstrong. Nytes langsomt.

Les om: