Færre fornøyde kunder for Dell

Færre fornøyde kunder for Dell

Michael Dell har tatt grep, men Dells kundetilfredshet synker.

Gründer Michael Dell tok tilbake toppsjefjobben i januar i år for å rette opp en trend med flere misfornøyde kunder i USA. Men han ser ikke ut til å ha lykkes, i alle fall ikke ennå.

University of Michigan gjennomfører årlig et studie hvor de rangerer amerikanske selskaper etter kundetilfredshet. Studiet kan sammenlignes med Handelshøyskolen BIs norske Kundebarometer her hjemme.

Rapporten etter undersøkelsen er dårlig nytt for Dell som falt 5 prosentpoeng til 74 poeng (best er 100). Dette er en bunnplassering i forhold til de andre pc-produsentene i undersøkelsen. For Dell betyr dette at de er tilbake til 2005-nivå etter en bedring i fjor.

Studiet rangerte for øvrig også tjenester på internett. Her gikk Yahoo! forbi Google – for første gang siden Google ble med i undersøkelsen i 2002.

LES OGSÅ: Krisekvartal for Dell

Når det gjelder Dells fall på kundebarometeret føyer dette seg inn i rekken med dårlige nyheter. Ifølge Bloomberg.com har kundeklager og manglende utvikling på design-fronten -bidratt til lavere markedsandeler på forbrukermarkedet.

- Vi så Dell falle som en stein på kundebarometeret i 2005, siden den gangen har de hatt vanskeligheter med å komme seg opp igjen, sier professor Claes Fornell ved University of Michigan til Bloomberg.com.

I universitetets undersøkelse ”American Customer Satisfaction Index” blir 70 000 forbruker spurt om hvordan de som kunder opplever amerikanske selskaper.

Komponenter