Firkanta former fra Fujitsu Siemens

Firkanta former fra Fujitsu Siemens

FRANKFURT: Fujitsu Siemens "tar en Apple" og innfører felles design på alle produkter. Men er de fine? Se bildene og døm selv.

Fujitsu Siemens inviterte europeiske journalister til Frankfurt i dag for å vise frem et "nytt" Fujitsu Siemens, der design står i fokus, og der ambisjonen er å få europeiske forbrukere til å være villig til å betale mer for å få en Fujitsu Siemens fremfor et annet pc-merke.

Bakgrunnen for at Fujitsu Siemens endrer retning var et besøk til Cebit for halvannet år siden, der markedsdirektør Barbara Schaedler innså at Fujitsu Siemens hadde et problem: Man kan ikke umiddelbart se at et produkt er en Fujitsu Siemens.

- Jeg innså at vi istedenfor å bruke svære summer på kampanjer som likevel ikke øker folks ønske (desireability) om å eie en pc fra Fujitsu Siemens, burde designe produkter som kundene kjenner igjen og har lyst på, sier Schaedler.

Fra 30 til 3 varemerker
Hun mente løsningen ville være et felles designsrpåk for hele selskapet og en kraftig opprydding i varemerkejungelen. Fujitsu Siemens har totalt 30 varemerker hvorav de fleste er totalt ukjente for folk flest. Nå forsvinner både Amilo Pro, Scaleo, Scaleoview, og mye annet. Igjen står 3-4 varemerker, som skal ha en design som folk umiddelbart skal kjenne igjen.

De varemerkene som blir stående igjen er Esprimo for bedriftsmarkedet, Primergy for servere og Amilo for alle forbrukerprodukter, i tillegg til Lifebook for high-end-bærbare til bedrifter.

Det kan se ut som Fujitsu Siemens misunner Apples posisjon. Ikke uventet nekter Schaedler for at Fujitsu Siemens "tar en Apple".

- Jeg synes ikke vi går Apple-veien. Vår styrke er kvaliteten. Vi skal ikke utvikle oss til et designselskap. Vi skal fortsatt være en IT-infrastruktørleverandør, og det handler om en full pakke, der et integrert designsspråk fra i dag er en del av pakka. Våre styrker og Apples styrker er helt forskjellige.

Ingen produktdetaljer

Fujitsu Siemens har kun vist frem "dummy"-produkter her i Frankfurt. Mer detaljer er ventet å komme neste uke.

- De første Amilo 3000-produktene kommer til Norge i juli, og innen fjerde kvartal blir samtlige av dagens Amilo-produkter faset ut, forteller Svein Erik Hansen, produktsjef for forbrukerprodukter i Fujitsu Siemens til PC World Norge.

Det som kjennestegner Fujitsu Siemens' nye formspråk er et litt " kantete" design i svart og off-white, der diagonale linjer i 45 grader skiller de to fargene. Dette formspråket vil vi kjenne igjen på alt fra bærbare og stasjonære pc-er til skjermer, mus, minnepinner og webkamera. Kun ekstreme gamer-pc-er vil avvike.

Er det fint eller ikke? Folk har ulikt syn på design. Undertegnede ble ikke akkurat revet med. Når det gjelder bærbardesign har både Asus, LG og Dell pc-er som ser finere ut. Men de har riktignok ikke et formspråk som du kjenner igjen på alle deres produkter. HP har imidlertid fått inn et felles designspråk ("the computer is personal again") på all kommunikasjonen sin, fra papirannonser til emballasje. Om det er første steg på vei mot et entydig formspråk på produktene også, har vi ikke hørt noe om.

Du kan lese mer om det nye designspråket hos Fujitsu Siemens .

Her er de første produktene:

Amilo 3000 forbrukerbærbar. Fin eller ikke? Bruk kommentarfeltet under.

Amilo 3000 "GraphicBooster" - Enhet med grafikkprosessor fra AMD som gir raskere pc-grafikk på bærbare. Fin eller ikke? Bruk kommentarfeltet.