Flere vil ha feminint pc-design

Flere vil ha feminint pc-design

Jentene vil ha pene maskiner de kan ta med seg på byen.

Høsten 2008 lanserte HP en ny serie med minibærbare pc-er kalt Mini1000. Pc-ene ble designet av Vivienne Tam, og rettet seg mot kjøpesterke kvinner. Tanken var at de lekre minimaskinene skulle bæres som en liten konvoluttveske, en såkalt «digital clutch».

- Laptopens utseende er blitt utrolig viktig, rett og slett fordi den har blitt et naturlig tilbehør i liket med mobiltelefon, klokker og vesker, sier HPs norgessjef Thomas Raage.

Sex og singelliv

Og selskapet har fått napp hos kvinnene, i hvert fall ifølge Newsweek-skribent Rana Foroohar.

"Har du sett Sex and the city-filmen har du kanskje lagt merke til et subtilt stilskifte blant kvinnene. Jeg tenker ikke på evolusjonen innen høyhælte sko fra Manolos til Louboutin, men at Carrie & co. har byttet inn Mac-ene sine til fordel for HP-bærbare", skriver hun.

HP har nemlig inngått et globalt samarbeid med Warner Bros for å promotere selskapets nye lineup «tech couture», som skal forene mote og teknologi.

Denne våren kom HPs minibærbare i andre versjon. Felles for design-maskinene er at de har et forlokkende ytre, er syltynne, veier lite, men koster noe mer enn andre maskiner med samme spesifikasjoner.

- Dagens forbrukere er drevet like mye av mote, smak og design som de er av pris, ytelse og funksjonalitet, hevdet HPs produktsjef Elena Danici da maskinene ble lansert.

Ser til Apple

Kjøpekraften har økt kraftig blant kvinner i forhold til menn i en rekke land. Det er ikke lengre noen selvfølge at teknologi er en arena som er forbeholdt menn.

- En rekke bransjer har skjønt at det er lønnsomt å rette seg mot kvinnene. Det er utrolig at ikke flere it-selskaper har skjønt det ennå, mener Foroohar.

Hun får støtte av analytiker Michael J. Silverstein i Boston Consulting Group.

- Det er ingen tilfeldighet at Apple er det eneste selskapet som tjener gode penger på teknologi. De lager nydelige produkter, som du kan kreve mye mer penger for, sier han, og sikter både til iPhone, iPad, iPod og for så vidt også Mac-maskinene som nå får sterkere konkurranse fra HP.

Flere kvinner

Etter suksessen med Mini1000, har HP ansatt en rekke nye kvinnelige industridesignere.

Selskapet skal gå gjennom alle sine produktlinjer og legge på et feminint touch.

Bedre finish, lekrere komponenter og bedre lyssetting skal få kvinnene til å kjøpe ny teknologi.

Les om: