- Forandre deg eller dø

Brussel: Michael Dell vil gjøre selskapet sitt til mer enn bare en maskinvareleverandør.

Publisert Sist oppdatert

Pc-ens død har vært spåd i årevis, og gang på gang har spådommene vist seg å ikke holde vann. Og i dag kunne Michael Dell selv forklare at de ser en stadig økning i pc-salget, både til konsument og bedrift.

God vekst til tross, Dell har som mange andre innsett at fremtiden ligger vel så mye i tjenester og infrastruktur som i pc-er og servere. Ikke dermed sagt at selskapet har gitt opp pc-en, eller det å være en ledende innen bransjen.

- Vi har absolutt tro på pc-industrien. Den er utvilsomt inne i en fase med endring, med nye formfaktorer, virtuelle pc-er og nettbrett, og fortsatt noe vi vokser inne, ifølge Michael Dell.

Trenden er likevel klar, og en fortsettelse av endringene vi har sett i selskapet de siste årene, blant annet med endringen fra å selge direkte til kunden selv, til å levere produkter til kanalen. Forhandlersalg står nå for en tredjedel av Dells pc-omsetning.

Dell ønsker å bli en tjenestetilbyder, vel så mye som en maskinvareprodusent, men så klart helst med sin egen maskinvare i alle ledd. Er ikke det aktuelt, kan Dell gjerne levere virtualisering og tjenester til en iPad eller Android-enhet også.

At satsingen er voksen blir tydelig også når en ser på selskapets oppbygning de siste årene. Ifølge Michael Dell jobber nå nesten halvparten av selskapets 100.000 ansatte verden over med tjenester- og programvareløsninger, være seg det er virtualisering eller styring av mobile enheter i store selskaper.

Mange av løsningene Dell nå leverer har kommet inn i selskapet via oppkjøpt, og Dell kunne fortelle at de i løpet av de siste seks årene har kjøpt opp over 40 av de ledende selskapene innen tjenester, sky, innholdsstyring og virtualisering.