Fullt knefall fra Dell

Fullt knefall fra Dell

Dell lanserer nå en storstilt og verdensomspennende kanalstrategi. Kongen av direktesalg har abdisert.

Bransjen har sett det komme lenge og det har dukket opp i drypp, men nå har Dell gått helt bort fra fenomenet de var pionerer på og ble store på: Å bare selge pc-er direkte til sluttkundene.

Dell annonserte sitt Partnerdirect-program for to dager siden. Programmet er tilgjengelig for amerikanske kanalpartnere umiddelbart, mens forhandlere i resten av verden får tilgang ut på nyåret, skriver The Register.

Partnerdirect vil ha to avgreininger. ”Registered Partners” får basale fordeler, inkludert logobruk, en partnerside på nett som kan brukes til å handle varer, markedsmateriale og ettersalgsstøtte.

LES OGSÅ: Dell blir partner med Datametrix

Sertifiserte partnere vil være de som ”ønsker å investere i et dypere forhold til Dell”. I tillegg til de basale tjenestene får denne gjengen tilgang til et mer sofistikert tjenestespekter. Etter hvert vil Dell også strekke seg til det de kaller incentiv-baserte markedsmidler.

Alt i alt tilbyr Dell en ganske standard forhandlerpakke, en pakke som er den siste spikeren i kista for det Dell har likt å kalle sin rene direktemodell.

Selskapet har så langt ikke nevnt noe om bruk av distributører.

LES OGSÅ: Dell jakter på storpartner