Gates nye baby er en gigant-pc

Gates' nye baby er en gigant-pc

Microsoft har kommet opp med en pc stor som et kaffebord. Den deler navn med Europas beste fotballag.

Den ligner et kaffebord og har flat, berøringsfølsom skjerm.

Med Milan kan man håndtere sine filer og applikasjoner via trådløs auto-synkronisering og en berøringsfølsom skjerm. I likhet med Xbox og musikkspilleren Zune er dette produktet utviklet og designet av Microsoft selv.

Gruppen i Microsoft som står bak produktet, Surface Computing, har vært hemmeligholodt fram til produktet var klart. Milan er gruppens første kommersielle produkt.

- Ideen er å begynne å viske ut forskjellene mellomo den digitale og fysiske verden, sier Pete Thompson, som leder gruppen, til IDGs nyhetsbyrå.

LES OGSÅ: Har solgt en million Zune

Musefri

Milan krever ingen ledninger for synkronisering og heller ingen mus. Bilder og videoer kan flyttes rundt, snus og vinkles om med hendene på den 30 tommer store skjermen.

Bluetooth-klare enheter som mobiltelefoner, kameraer med trådløsforbindelse og, selvsagt, musikkspilleren Zune, kan kommunisere ved ganske enkelt å plasseres på skjermen.

De relevante applikasjonene startes opp automatisk og vil åpne riktig filbibliotek - som musikk eller bilder - avhengig av applikasjonen.

Gigantskjerm

Prototypen selskapet viste fram i går, er svart med en 30-tommers skjerm. Den er 55,8 cm høy, 53,3 cm dyp og 106,7 cm lang.

Pc-en går på en versjon av Windows Vista med en spesiell struktur, Microsoft Surface, som tilrettelegger berøringsskjerm og autosynkroninsering.

Dette blir ikke solgt til itl forbrukermarkedet med det aller første. De første kundene heter Harrah's Entertainment, Starwood Hotels, Resorts Worldwide Inc. og T-Mobile USA, og skal ta maskinen i bruk i løpet av året.

LES OGSÅ: En real konkurrent til Outlook

I Las Vegas

Noe av tanken er at slike kunder utvikler egen applikasjoner som kan utnytte overflate-styrukturen. Harrahs skal først ta i bruk Milan på sine åtte hoteller i Las Vegas, der selskapet vil bygge opp spesialprogrammer for restauranter, underholdning, billettbestillinger og lignende.

T-Mobile skal bruke maskinene 1200 utsalgssteder, der kundene kan plassere sin mobiltelefon på flaten for å sette opp de tjenestene og progammene de vil ha.

Verktøy for å utvikle programvare (SDK-er) vil komme på markedet så snart maskinene kommer i salg. I første omgang skal Milan-maskiner produseres av en tredjepart for Microsoft, men det er ikke utelukket at selskapet etter hvert vil lisensiere ut produksjonen til andre utstyrsleverandører.

Langt fram

Lisensiering blir helt nødvendig om Milan skal bli en forretningsmessig suksess, tror analytiker Matt Rosoff i Directions on Microsoft.

Analytiker David Dauod i IDC tror det vil ta tid før dette er noe folk vil ha i stua, men samtidig er det dette Microsoft ønsker på lang sikt:

- Microsofts mål er at dette produktet vil få en utvikling på linje med plasma-tv-en: på den måten at etter hvert som flere får kjennskap til produktet, blir det mer vanlig og prisene går ned.

Og de bør nok grundig ned før den tid. Ifølge Microsoft skal Milan selges for mellom 5000 og 10 000 dollar (35 000 - 70 000 kroner).

Her kan du se demo-videoer av Milan. (ekstern lenke)

LES OGSÅ: - Religionskrigen mellom Linux og Windows er over

Les om: