Her er The Daily

Her er The Daily

Mediegiganten News Corp slipper nyhetsmagasin eksklusivt for iPad. En liten medierevolusjon?

Rupert Murdoch lanserte i går det som er USAs første daglige digitale avis for iPad, bygd fra grunnen.

Samtidig benyttet Apple anledningen til å introdusere en abonnementstjeneste som kan kjøpes fra inne i selve applikasjonen, In-App Subscriptions.

Dette fyller et omstridt hull i Apples App Store kjøpsstrategi, og har vært gjenstand for stridigheter ved en rekke anledninger.

The Daily lastes ned som andre apper fra iTunes App Store, men er foreløpig ikke tilgjengelig fra Norge. Mulig dette vil endre seg når Apple lanserer In-App-abonnementstjenester globalt. Det redaksjonelle innholdet er likefullt tilpasset det amerikanske markedet.

Les også: VG+ lansert på iPad

Nye tider krever en ny journalistikk, hevdes det, og derfor er The Daily bygget helt fra grunnen av med tanke på en tilstedeværelse på nettbrett. For en gang i fremtiden vil The Daily ikke være eksklusivt tilgjengelig for iPad.

The Daily er rik på multimedia, og lover å være oppdatert til det aller siste. Leseopplevelsen tar opp i seg erfaringer andre har gjort for denne plattformen, og er på mange måter noe helt annerledes enn papiravisen man ønsker å erstatte.

Artiklene i The Daily oppdateres fortløpende og presenteres via et Cover Flow-lignende menygrensesnitt. Avisen sies å være basert på HTML5 og layouten virker veldig dynamisk. 360-graders bildekaruseller, innebygd lyd og video og linker gjør den alt annet enn statisk. Det finnes i tillegg kryssord og sudoku-brett som kan løses i selve appen.

Artiklene kan enkelt lagres, deles via e-post, Facebook eller Twitter. Det er også mulig å legge inn kommentarer.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Noe av det mest radikale er den aggressive introduksjonsprisen på 0,99 dollar for en uke, eller 39,99 dollar for ett års abonnement. Dette tilsvarer altså ikke mer enn 6 kroner uken for en avis, så det er helt tydelig at det satses på volum fra første stund.

News Corp har brukt 30 millioner dollar på prosjektet, så det store spørsmålet er nå om The Daily blir en suksess. Ukentlige utgifter sies å være på 500 000 dollar.

Du kan lese mer om The Daily her. Se introduksjonsvideo under.

Les om: