Humac får kritikk i Danmark

Humac får kritikk i Danmark

Humac og Apple Care-forsikringen blir anklaget for villedende markedsføring i Danmark.

Den danske Apple-forhandleren Humac, som har fem utsalgssteder i Norge, får kraftig kritikk i tv-programmet Kontant på DR1, som tar for seg forbrukerspørsmål.

Med skjult kamera har programmet besøkt seks Humac-butikker i Århus og København og avslørt flere eksempler på villedende markedsføring.

- Direkte villedende

Blant annet blir forbrukerne anbefalt å kjøpe Apple Care-forsikring for forhold som i stor grad allerede dekkes av dansk reklamasjonslov.

I Apple Cares betingelser står det blant annet at forhandleren har rett til å skifte ut defekte deler med brukte deler. Det er ifølge den danske kjøpsloven ikke tillatt.

Kontant ble anbefalt å kjøpe forsikringen i samtlige Humac-butikker de besøkte.

- Det er direkte villedning av forbrukerne. Det er et hav av begrensninger i denne serviceavtalen, og man skal lete lenge for å finne ut av hva den overhodet egentlig dekker, sier Tina Dhanda, jurist i Forbrugerrådet, til Kontant.

- Vi har i mange år hørt om problemene med Apples produkter og Humacs butikker. Så dette er en tilbakevendene problemstilling, sier hun.

- Misforståelse

Humacs toppsjef Morten Bo Andersen sier til programmet at kritikken skyldes en misforståelse.

- Jeg skal følge opp dette internt og sørge for at rett folk får rett informasjon. Dette er åpenbart en stor misforståelse, sier Humacs toppsjef Morten Bo Andersen til programmet.

Apple ønsket selv ikke å bidra til programmet. Men danske forbrukerombudet, som siden 2010 har vært i samtaler med Apple rundt selskapets globale ettårige garanti, truer nå med å saksøke Apple, skriver CRN.

Ombudet mener at Apples garanti er så innviklet og har så mange forbehold at den ikke kan kalles en garanti, ettersom den i mange tilfeller gir dårlige rettigheter til forbrukerne enn loven krever.

Les om: