The Human App lansert i dag

TEST: Djuice lanserte i dag verdens første menneskelige mobil-app. Vi har testet den.

Publisert Sist oppdatert

Djuice lanserte i dag det de selv omtaler som verdens første menneskelige mobilapplikasjon, The Human App.

The Human App løser hverdagsoppgaver for folk i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger over de neste fire ukene.

Djuice reklamerer med at The Human App kan hjelpe deg med alt du trenger hjelp til, slik at du kan bruke tiden på andre ting. The Human App kan for eksempel bistå med shopping, vasking, spabehandling eller "håndtverkerhjelp". Appen kjenner sine begrensninger og tilknytter seg forsterkninger ved behov. Om oppdragene dine koster penger, er appen villig til å dra frem kredittkortet, innenfor rimelighetens grenser.

Etter at over 700 personer søkte på sommerjobbstillingen som The Human App, falt valget til slutt på Silje Urke Antonsen (21) fra Ulsteinvik.

Innovativ PR

Vi har selvsagt prøvekjørt appen. Først og fremst anser vi dette som et pr-stunt fra Djuice. Men et veldig spennende sådan, fordi Djuice har lagd en app, benyttet smart teknologi og sosiale medier på en så innovativ måte at 99,99 prosent av norske bedrifter har noe å lære.

The Human App finnes for Android og Apples iOS.

Inne i appen finner du en blogg, et skjema for å melde inn oppdrag, et kart som viser hvor The Human App har løst oppdrag, med lenke til video av oppdragene og en live-stream, som vel skal vise hva som foregår akkurat for øyeblikket.

I tillegg til appene er websiden Humanapp.no opprettet, og det er lagt opp lenker for å spre det glade budskap i ulike sosiale medier, spesielt Facebook og Twitter, samt lenker for å rekruttere nye følgere til Facebook-sidene til Djuice.

Live-stream-knappen funket dessverre ikke på lanseringsdagen. Synd, siden programmer som Big Brother og Paradise Hotel viser at kikkertrangen er stor hos folk. Hva gjør den sjarmerende unge jenta akkurat nå? Vi tror mange ville likt å vite. Isteden må vi besøke websiden for å se hva The Human App holder på med i øyeblikket.

Oppdragene filmes og streames live av en kollega av Silje med mobiltelefon, ved hjelp av nettjenesten Bambuser. Men det filmes ikke kontinuerlig. Dersom du er inne når et oppdrag er i ferd med å løses, får du se det live. Det kan være spesielt underholdende om du for eksempel har bestilt en overraskelse til kjæresten eller noen andre.

Både den tekniske biten og markedsføringsbiten er definitivt fascinerende. Live streaming av video fra mobiltelefoner, live blogging, og tilretteleggingen for markedsføring gjennom sosiale medier er spennende tenkt, og kler det ungdommelige Djuice-brandet godt.

Vi testet Silje

Men hva med selve personifiseringen av appen - Silje, verdens første menneskelige app? Vi fikk hjelp til å sette sammen en romantisk blomsterbukett som skulle leveres sammen med en musikalsk fremføring. Vi merket ikke noe til blomsterfaglig kompetanse, og gitarferdighetene var heller så som så. Men det gjør ingenting. Hun besto oppdraget med glans. Manglende gitarferdigheter kompenseres med et stort smil, masse latter og et herlig superheltinnekostyme...