Hva handler Flash-krigen om?

Hva handler Flash-krigen om?

BAKGRUNN: En Adobe-evangelist har bedt Apple dra til helvete. Apple-sjef Steve Jobs skriver brev om Flash. Hva slåss de om?

Hva er det egentlig Apple ikke liker med Adobes Flash-teknologi? Apple-sjef Steve Jobs har nå gått ut med seks argumenter mot Flash. Hovedbudskapet er at Flash er foreldet teknologi.

Adobe avviser naturligvis påstandene fra Jobs, inkludert påstanden om at Flash får Mac-er til å krasje. Det er tvert imot Mac OS X det er noe galt med, sier Adobe-sjef Shantanu Narayen.

Den langvarige striden mellom Apple og Adobe om bruken av Adobes Flash-teknologi tok en ny vending for et par uker siden da Apple bannlyste Adobes såkalte Flash-til-iPhone-konverter.

Apple satte dermed en effektiv stopper for omveien som Adobe hadde opprettet for at utviklere skulle få lage programmer til iPhone og iPad ved hjelp av Adobes Flash-teknologi.

Hva i all verden er det som gjør Apple så misfornøyd med denne teknologien? Eller er Flash-krigen bare et uttrykk for at Apple generelt misliker Adobe? Og i så fall: hvorfor?

Krig på mange arenaer

Krigen pågår på omtrent alle arenaer der de to selskapene opptrer nå om dagen. Riktignok har det ikke vært så mye å høre om saken fra Apples side - frem til 29. april, da Steve Jobs overrasket med et brev om saken publisert på Apples nettsider.

På den motsatte banehalvdel, hos Adobe, har det vært fullt kjør om saken i full offentlighet i lengre tid. Selv om også Adobe vet å hegne om sine hemmeligheter, er Adobe akkurat nå midt oppe i den store Creative Suite 5-lanseringen, der selskapet har utvist større åpenhet enn vanlig og sluppet ut en god del produkt- og teknologiinformasjon allerede før produktlanseringen.

Og siden den store lanseringen fører til at Adobes mange produktspesialister og markedsansvarlige nå opptrer på utallige pressekonferanser og kunde-evenementer verden rundt, bombarderes de daglig med spørsmål og påstander om Flash-krigen.

Da krigen kom til Oslo

Slik var det også i Oslo for et par uker siden, da et nordisk Adobe-team møtte norske fagpressejournalister for å demonstreres CS5. Markedssjef Mariah Andén kastet til slutt armene oppgitt i været og sa til slutt bare dette: - Det er opp til Apple hva de gjør. Vi vil holde fast ved vår visjon.

Det denne visjonen dreier seg om, er i korthet at utviklere og designere skal ha mulighet til enkelt å eksportere sine kreasjoner – det være seg bilder, tekst, animasjoner, videoer, interaktive presentasjoner og alt man ellers lager med Adobes CS-programvare – på så mange plattformer som mulig uten at man må begynne på nytt og skape eget innhold til hver enkelt plattform.

I klartekst: Har du lagd en interaktiv webapplikasjon myntet på å vises i en vanlig nettleser på en pc, skal du slippe å måtte starte om igjen helt fra scratch for å få den samme applikasjonen til å fungere på en mobiltelefon.

Det er her Adobe kolliderer med Apple, som ønsker at kundene og brukerne av Apple-produkter skal oppleve disse produktene som unike og spesielle. De som velger produkter fra Apple, gjør det fordi de ønsker noe som er unikt og spesielt, og som skiller seg fra den gemene hop. Det får de ikke hvis utviklere nærmest bare kan trykke på en knapp og eksportere noe de har utvikler for andre enheter - pc-er, mobiltelefoner og så videre - for å få det til å kjøre likedan på Apples enheter.

Stridens kjerne: Packager

Det var nettopp for å omgå Apples manglende støtte til Flash-teknologien at Adobe utviklet produktet Packager for iPhone. Med dette produktet, som er en del av Flash Professional CS5, er det lett å utvikle AIR-applikasjoner for iPhone og iPad – AIR er Adobes rammeverk for bygging av «rike» internettapplikasjoner. Gjennom Packager for iPhone blir Flash-delen av koden oversatt til kode som i utgangspunktet ikke ville bli stanset i Apples godkjenningsprosess for applikasjoner som legges ut for salg på App Store, Apples nettbutikk for programvare til iPhone og iPad.

Men så å si i det øyeblikk Adobe formelt lanserte CS5 mandag 12. april, la Apple ut endrede lisensregler for iPhone- og iPad-applikasjoner, i forbindelse med lanseringen av utviklerversjonen av iPhone OS 4.0. Her kom det et soleklart forbud mot å bruke oversetterverktøy, kryssplattform-kompilatorer og kompatibilitetsverktøy som Packager for iPhone. Utviklerne får vær så god bruke programmeringsspråk som er godkjent av Apple. Hvis ikke, får de ikke godkjent app-ene sine hos App Store.

- Dra til helvete

Dette fikk enkelte av Adobes medarbeidere til å gå fra konseptene i raseri. På sin blogg ba en kjent Adobe-evangelist Apple om å dra til helvete. Adobe rykket ut og understrekte at dette var en privat blogg og at evangelisten kun ga uttrykk for sine personlige synspunkter. Men det er neppe tvil om at mange Adobe-ansatte innerst inne deler evangelistens raseri og frustrasjoner over Apple.

Sikkerhetstrusler

Mye av Apples negative holdning til Flash-teknologien fra Adobe er at den utgjør en stor sikkerhetstrussel mot Apples kunder – brukerne av Mac, iPhone, iPod og iPad. Apple selv har aldri uttalt seg særlig klart om saken får nå, men tolkningene blant observatører er at Apple er redd for at kriminelle har en bakvei inn i systemene via Flash der de kan «lure seg inn» og stjele data.

Skeptikerne til Flash mener også at teknologien fører til økt fare for ustabilitet på grunn av feil. Det er ingenting Apple kan gjøre i sine operativsystemer for å hindre disse svakhetene, heter det.

I tillegg blir Flash anklaget for å kreve altfor mye datakraft og derigjennom også tære unødig på batteristrømmen i bærbare pc-er og håndholdte enheter som iPhone og iPad.

Derfor vil Apple at programutviklerne holder seg til HTML5, CSS Animation, H.264 og andre verktøy som i praksis skal kunne gjøre alt det som Flash kan brukes til, uten at det drar med seg sikkerhets- og stabilitetstrusler.

App Store-trusler

Kritikerne av Apples Flash-motstand mener at den egentlige grunnen til Apples krig mot Flash, er at Apple vil beskytte App Store. Hvis Flash hadde fungert på iPhone og iPad, er det fare for at brukerne etter hvert får mulighet til å kjøpe mange av sine applikasjoner og spill fra andre steder enn hos App Store, hevdes det.

Uansett hvem som har rett og tar feil i den globale debatten om Flash og Apple-produktene, er det sannsynlig at Flash-krigen vil fortsette en god stund til. Adobe har lagt ned så store ressurser i Flash at det er uaktuelt å droppe teknologien bare på grunn av Apples motstand mot den. På den andre siden av fronten har Apple tatt så sterk avstand fra Flash på mobile enheter at Jobs heller neppe vil gi seg.

Les om: