IDC tror på lavere prosessorsalg

IDC tror på lavere prosessorsalg

IDC skrur ned forventningene til prosessorsalget i 2011.

IDC forventer at prosessorsalget, som omfatter brikker for mobile enheter, stasjonære pc-er og x86-servere, vil vokse med 9,3 prosent i 2011. Det er en nedjustering fra analysebyråets tidligere anslag på 10,3 prosent, og skal primært skyldes lavere etterspørsel etter pc-er i forbrukermarkedet.

Den synkende etterspørselen etter pc-er har vært en utfordring i flere kvartaler. Både Intel og AMD har sagt i løpet av de siste få månedene at konsumentsalget har bremset opp, til tross for at bedriftskundene fortsetter å kjøpe.

I juni skrev IDC at trenden blant konsumentene er å kjøpe flere enheter, som smarttelefoner og nettbrett, noe som påvirker pc-salget. Derfor skrudde analysebyrået også ned forventningene til vekst i det overordnete pc-salget i år fra 7,1 prosent til 4,2 prosent.

- Forbrukerne har sett verdien av å eie og bruke flere ulike enheter, og siden de fleste allerede har en pc, kjøper de nå smarttelefoner, nettbrett og eboklesere, sa Bob O'Donnell, direktør for klienter og skjermer i IDC, i juni.

Økonomisk motvind

Shane Rau, forskningsdirektør i IDC, sier at tilbakegangen i tredje kvartal fremsto som verre enn den var.

Grunnen skal ha vært den ekstra kalenderuken i begynnelsen av året, i tillegg til at "økonomisk motvind" i utviklede markeder, som Vest-Europa, bidrar til å holde veksten nede.

I løpet av kvartalet tapte Intel 1,5 prosent av sin markedsandel og endte med en andel på 79,3 prosent. Til sammenlikning har AMD en andel på 20,4 prosent, mens Via står for de resterende 0,3 prosentene.

AMD med fotfeste på mobil

AMD økte andelen innen både stasjonære og bærbare pc-er, men lyktes ikke med å øke andelen i markedet for servere og arbeidsstasjoner. Her gikk selskapet tilbake med 0,6 prosent, mens Intel sikret seg en andel på 94,5 prosent.

- Fusion-prosessorene, altså C-, E- og nå A-serien, har bidratt til AMDs overordnede markedsandel, sier Shane Rau til V3.co.uk.

- Stasjonære pc-er handler mer om fobrukernes opplevelse, noe som er en av AMDs styrker. De greier nok å holde posisjonen selv om omsetningen går tilbake til fordel for prosessorer til mobiltelefoner. AMD har ikke vært så involvert på mobilsiden, men de begynner å fotfeste, sier han.