Ingen banker iPod

Ingen banker iPod

Verdens nest største produsent av mp3-spillere innrømmer at slaget mot Apple er tapt.

Apple lanserte den første iPod-en i 2001. Siden den gang har de fleste elektronikkselskaper prøvd å lage en «iPod-killer». Nå innrømmer SanDisk, verdens nest største produsent av mp3-spillere, at Apple definitivt har vunnet krigen.

- Du kan ikke utkonkurrere iPod-en, sier SanDisk-sjef, Eli Harari, i et intervju med bladet Fortune.

LES OGSÅ:

Microsoft: Det koster 190 000 å fylle en iPod

Innrømmelsen kommer etter flere år med heftig konkurranse mellom de to selskapene. Krigen toppet seg i 2006 med en negativ «iDon't»-reklamekampanje fra SanDisk, da selskapet fornærmet iPod-eiere ved å anklage dem for å være flokkdyr. Folk kjøpte iPod bare fordi alle andre gjorde det, mente SanDisk.

Reklamekampanjen feilet, og tre år senere har SanDisk endelig slått seg til ro med å bare være verdens nest største produsent av mp3-spillere.

SanDisk tilbyr flere ulike modeller av sine flashbaserte Sansa-spillere, som har mange likheter med Apples iPod. Den største forskjellen mellom de to, og kanskje årsaken til at Apple troner i toppen, er imidlertid Sansa-spillernes mangel på en nettbasert musikkbutikk, i tillegg til fraværet av en berøringsskjerm som vi finner på den populære iPod touch.

LES OGSÅ:

Ørepropper til iPod kan gi deg støt

For Apple går iPod-salget bra. Selskapet solgte 11 millioner enheter fra januar til mars i år og de har over 70 prosent markedsandel i det amerikanske musikkspiller-markedet.

Selv om gapet opp til Apple er stort, kan ikke SanDisk hvile på laurbærene. Til høsten kommer Microsoft (som er tredje størst på markedet) med sin nye Zune HD, en berøringsbasert spiller som ventes å være en skikkelig «iPod-killer» (den også).

Les om: