iPad-avisen The Daily legges ned

iPad-avisen The Daily legges ned

Nå mener flere Rupert Murdochs brettpublikasjon var dømt til å mislykkes.

News Corp. legger ned sin digitale iPad-avis, The Daily, etter mindre enn to år i drift.

Årsaken er at iPad-avisen ikke klarte å få nok abonnenter til å forsvare en levedyktig forretningsmodell, melder britiske Macworld.

Ikke nok abonnenter

Rundt 100 000 skal ha abonnert på The Daily. Ifølge The Guardian gikk avisen med et årlig tap på 30 millioner dollar, omlag 170 millioner kroner.

- Fra starten av var The Daily et dristig eksperiment innenfor digital publisering og et utrolig middel for innovasjon, sier Rupert Murdoch, mediemogulen som eier News Corp.

- Dessverre var vår erfaring at vi ikke raskt nok kunne finne et stort nok publikum til å overbevise oss om at forretningsmodellen var levedyktig på lang sikt.

For å kunne gå i null skal The Daily ha krevd fem ganger så mange lesere, rundt 500 000 abonnenter, ifølge opplysninger. iPad-avisen kostet 0,99 dollar i uken eller 39,99 dollar i året, eller henholdsvis 6 kroner i uken eller 225 kroner i året.

Avviklingen av The Daily vil skje den 15. desember.

Hvor gikk det galt for The Daily?

Da iPad ble lansert i 2010, anså mange det for å være avisenes redning. The Daily, som ble lansert i februar 2011, var en av satsingene det var knyttet størst forventninger til. Likevel ser mange ut til å være av en oppfatning at digitalavisen var nederlagsdømt fra starten av.

- The Daily ble lansert med enorm publisitet, med hjelp fra Apple selv - Eddy Cue var på scenen under kunngjøringen. Men appen sugde. Daglige utgivelser tok utrolig lang tid å laste ned, og navigasjonen var treg og forvirrende. The Daily fikk masse oppmerksomhet fra starten av, men hadde programvare som ga et dårlig førsteinntrykk. Det var en stor tabbe og en tapt mulighet.

Det skriver John Gruber i Daring Fireball om hvorfor han tror iPad-avisen ikke klarte seg. Han mener også at The Daily rett og slett satset for stort.

- De satte i gang en satsing med årlige utgifter på 25 millioner dollar. Det er ingen grunn til at en daglig iPad-avis trenger den typen budsjett, skriver Gruber.

Over 170 ansatte skal ha jobbet med The Daily til å begynne med. I sommer måtte en tredjedel av disse gå.

- News Corp. gikk ikke noe lenger enn å ta avisen som vi kjenner den - avisen definert av et 1900-tall før internett - og stappet det inn i et iPad-omslag. Ikke fortell meg at en god, daglig iPad-avis ikke kan drives med profitt for 5 millioner dollar i året.

- Nettbrett-publikasjoner en umulig drøm

Alex Madrigal i The Atlantic mener at The Daily feilet delvis fordi det var en generell nyhetspublikasjon i stedet for en nisje, og Peter Kafka i AllThingsD mener også det stod på innholdet.

- Selv om appen var aldri så fancy, var det når alt kommer til alt en generell nyhetsavis som virket å være myntet på folk som egentlig ikke likte aviser. Du kan ikke få det til å fungere uansett hva slags plattform du bruker.

Hva slags konklusjon man kan dra ut av det er vel opp til øyet som ser, men Felix Salmon i Reuters ser ut til å være av den oppfatning av at publikasjoner som bare finnes på nettbrett er en umulig drøm.

- Jeg tror at The Daily har lært oss alle en viktig lærdom - som er at nettbrett generelt, og iPad spesielt, er faktisk mye mindre mektig og revolusjonært enn mange av oss hadde håpet på... nettbrettet er i utgangspunktet bare en av mange måter å se innhold som finnes på internett, det er ikke et sted å putte stoff som ikke er mulig å finne noen andre steder, skriver Salmon.