- Ipad ikke aktuell for bedrifter

- Ipad ikke aktuell for bedrifter

Mangler sikkerhetsfunksjoner, epost-støtte og volumlisenser.

Apples nye nettbrett Ipad skaper både entusiasme og frustrasjon blant de teknofile, men er den egnet for proffbrukere?

- Nei, mener flere eksperter.

Blant annet mangler det sikkerhetsfunksjonene man forventer fra slike enheter.

- Det finnes ingen mulighet for å slette innholdet om den blir stjålet eller mistes, forteller Chris Hazelton i analyseselskapet The 451 Group til vår nyhetstjeneste.

Slike muligheter finnes i Iphone, og kan komme i Ipad etterhvert som operativsystemet oppdateres.

- Ingen Exchange-støtte

Det mangler også støtte for Virtual Private Network (VPN), samt push-epost. Ipad skal heller ikke støtte Exchange, ifølge Hazelton. Push og Exchange blir støttet av nye Iphone-versjoner, men foreløpig ser det ut til at det mangler på Ipad, selv om dette er noe usikkert.

Håpet for selskaper som synes det hadde vært spennende å gi Ipad til sine ansatte, er at andre selskaper utvikler applikasjoner til enheten som gir støtte for slike ting.

Da kan også Apple tvinges til å sette mer fokus på sikkerheten til Ipad.

Men dette med applikasjoner er også et problem for selskaper. En it-sjef kan ikke distribuere programvare til enhetene som hun vil, men må forholde seg til App Store som på Iphone. Man kan dermed heller ikke kjøpe inn et stort volum programvarelisenser for å gi til alle sine ansatte.

Noen lyspunkter

Men det er ikke bare negative aspekter med tanke på Ipad i bedriftssammenheng.

For eksempel for selgere kan en presentasjon på Ipad være imponerende, for ikke å snakke om boligmekling, som lenge har kjørt på med imponerende vidvinkel-bilder og skinnende prospekter.

Iwork, Apples kontorpakke, skal også komme ut for Ipad, og har muligheter.

Og Iphone var heller ingen særlig egnet bedriftsmobil i sin ungdom. Slik funksjonalitet har kommet senere, og vil trolig gjøre det også på Ipad.

Les om: