iPad mini gjør det bedre enn iPad

iPad mini gjør det bedre enn iPad

IDC spår at mindre nettbrett vil stå for 60 prosent av salget neste år.

Ifølge analyseselskapet IDC, kommer salget av iPad mini til å føre til at Apples iPad-salg bare øker med tre millioner enheter i fjerde kvartal.

Mange kunder vil ifølge IDC heller velge en iPad mini. Det skriver Computerworld USA.

- Mange kunder vil velge iPad mini i stedet for en iPad på grunn av prisen og størrelsen. Dette betyr at om iPad mini ikke hadde blitt laget, hadde kundene valgt en vanlig iPad, sier Sameer Singh, fra IDC.

Ifølge han kommer iPad mini til å ta nærmere 50 prosent av salget fra den vanlige iPad-en, noe som vil påvirke den generelle veksten i fjerde kvartal.

Fordi iPad mini konkurrerer mot sin storebror tror analyseselskapet at den samlede veksten vil komme til å være på mellom 3 og 3,5 millioner enheter. IDC spår derfor at Apple vil selge mellom 25,7 og 16, 2 millioner iPad-er i løpet av fjerde kvartal.

Forventer rekord

Uansett hvor mange markedsandeler iPad mini tar fra iPad, forventer IDC at Apple vil sette ny rekord i iPad-salg i løpet av fjerde kvartal. Den nåværende rekorden er 17 millioner solgte enheter i andre kvartal som endte 30 juni.

At iPad mini stjeler andeler fra iPad behøver imidlertid ikke bety økonomiske tap for Apple. Ifølge analyseselskapet IHS iSupply har iPad mini en større fortjenestemargin enn den vanlige iPad-en.

IDC tror at nettbrett med bildeskjermer under åtte tommer kommer til å stå for 60 prosent av det totale salget av nettbrett neste år. iPad mini sin største konkurrenter er Amazons nye Kindle Fire HD, Google Nexus 7 og nye Nook-modeller fra Barnes & Noble.

Les om: