iPad spiser ikke av Mac-salget

iPad spiser ikke av Mac-salget

iPad-salget har foreløpig ikke ført til nedgang i Mac-salget.

Derimot kan det se ut til at salget av iPod-enheter er blitt noe svekket av Apples iPad-lansering i april.

Det er analyser av salgstallene i USA for mai måned som viser disse trendene, ifølge AppleInsider .

LES OGSÅ:

Miljøvennlig Mac mini

Da tavle-pc-en iPad ble lansert, dukket det opp spådommer om at salget av iPad ville gå ut over salget av Mac-er, spesielt de minste bærbare Mac-ene. Men mai-tallene tyder på at disse spådommene har slått feil.

Bra i mai

Mac-salget ser tvert i mot ut til å ha vært veldig bra i mai, fastslår Business Insider . Frykten noen har hatt for at iPad-salget kunne komme til å kannibalisere Mac-salget, ser ut til å ha vært ubegrunnet, heter det.

Analytiker Gene Munster hos Piper Jaffray skriver i et notat at retail-salget av Mac i USA gikk opp med 35 prosent i mai sammenlignet med samme måned året før, ifølge en melding fra analysefirmaet NPD Group.

Til sammenligning var det en økning i Mac-salget måneden før på 39 prosent sammenlignet med samme måned det foregående året. Men tallene signaliserer likevel ingen kannibalisering av Mac-salget etter at iPad-salget kom i gang, heter det. iPad ble gjort tilgjengelig i USA 4. april.

LES OGSÅ:

Skanner for bærbar Mac

Munsters prognose er at Mac-salget vil komme til å øke mellom 19 og 23 prosent i perioden april-juni sammenlignet med samme periode år et før. Dette er tredje kvartal i Apples avvikende regnskapsår.

Ifølge Munster viser tallene at iPad-lanseringen nok ha innvirket noe på Mac-salget, men ikke mye.

iPod taper

Den tapende part i dette bildet er i stedet Apples iPod-enheter, altså de håndholdte enhetene som hovedsakelig brukes til å spille musikk og noe video. Salget av iPod-er sank med 13 prosent i mai, enda mer enn prognosene hadde tilsagt.

Problemet med disse tallene er imidlertid at de bare omfatter salget i USA. iPod-enes andel av det samlede salget av Apples produkter er høyere internasjonalt enn i USA, så dette kan bidra til å gi iPod noe bedre resultat totalt sett, ifølge Munster.

LES OGSÅ:

Test av iPad - Innertier fra Apple

Han påpeker at Apple har lykkes godt i å skape en vesentlig forskjell mellom iPad og Mac ved at iPad stort sett bare kan brukes til å forbruke innhold, mens Mac-ene også brukes til å skape innhold.

- I det lange løp tror vi nok det blir en viss kannibalisering av Mac-salget på grunn av iPad, men den blir minimal, fremholder Munster.

Les om: