iPad størst, Android vokser mest, W8 titter fram

iPad størst, Android vokser mest, W8 titter fram

Salget av Android-nettbrett økte drastisk i første kvartal. Men iPad er fortsatt størst.

Dessuten har Windows 8-nettbrettene begynt å bli synlige på statistikken, men med beskjeden markedsandel foreløpig.

I alt ble det levert 40,5 millioner nettbrett til markedet på verdensbasis i første kvartal 2013, ifølge analysefirmaet Strategy Analytics. Selskapet har sitt hovedkvarter i Boston.

Mer enn fordobling

Vi snakker altså om en betydelig vekst i det totale nettbrettsalget. I første kvartal i 2012 ble det solgt 18,7 millioner nettbrett på verdensbasis. I samme periode i år er tallet altså mer enn fordoblet til 40,5 millioner enheter.

Tallet omfatter ikke lesebrett for e-bøker eller hybrid-bærbare pc-er, kun «ekte» nettbrett.

Det er også verdt å merke seg at de statistiske dataene fra Strategy Analytics er basert på antall leverte enheter fra produsentene, ikke antall enheter som faktisk er solgt ute i butikkene.

– Sterk etterspørsel

– Etterspørselen etter nettbrett fortsetter å være sterk både blant forbrukere, forretningsbrukere og i skoleverket, sier sjefen for analyse av nettbrettmarkedet hos Strategy Analytics, Peter King .

– Formidabel Apple-innsats

– Apple gjorde en formidabel innsats dette kvartalet, da iPad mini for første gang var med på statistikken gjennom et helt kvartal, og leverte et robust antall enheter, 19,5 millioner iPad-er og iPad mini-er, sier King.

iPad beholder dermed ledertrøyen gjennom kvartalet med en markedsandel på 48,2 prosent.

Android vokser mest

Men Android-markedet vokser raskere. Mens Apple gikk opp fra 11,8 millioner enheter til 19,5 millioner enheter, kunne produsentene av Android-nettbrett glede seg over en vekst fra beskjedne 6,4 millioner enheter til hele 17,6 millioner leverte nettbrett.

Disse tallene innebærer at iOS-baserte nettbrett fikk redusert markedsandelen sin fra over 63 prosent i første kvartal i fjor til 48,2 prosent i samme periode i år.

Samtidig økte Android-nettbrettene andelen fra vel 34 prosent i fjor til 43,4 prosent i år.

Gråmarked

I nettbrett-markedet har man også et gråmarked kalt «White-Box tablets». Dette er billige nettbrett produsert av en produsent som overlater nettbrettene til et annet merke, hvoretter disse nettbrettene blir solgt under et annet navn enn produsentens eget merkenavn.

Hvis man tar med disse «White-Box»-enhetene i tellingen, øker Android-markedsandelen til hele 52 prosent, ifølge King.

Tre millioner Windows-brett

Nettbrett basert på Windows RT- eller Windows 8-operativsystemet begynner også så smått å gjøre seg bemerket på statistikken.

I alt ble det registrert tre millioner leverte Windows-nettbrett til markedet i første kvartal, noe som gir en global markedsandel på 7,4 prosent.

– Svært begrenset distribusjon, mangel på bestselger-apper og forvirring i markedet er med på holde leveransene tilbake, skriver Strategy Analytics i pressemeldingen.

Les om: