iPhone 3.0 lanseres nå

iPhone 3.0 lanseres nå

Her følger vi Apples pressekonferanse om iPhone 3.0 fra minutt til minutt.

Og da er showet igang. Apples Vise-president for 'iPod Product Marketing', Greg Joswiak, har inntatt scenen.

Først noen fakta: iPhone i over 80 land, med 17 millioner solgte enheter totalt frem til nå. Kombinert med iPod Touch-modellen, som kjører samme operativsystem, har Apple solgt over 30 millioner enheter.

Og disse enhetene har vært en stor suksess også for utviklere. På ett års tid har Apple hatt over 800'000 nedlastinger av SDK utvikler-pakken, og over 50'000 firmaer og utviklere har meldt sin interesse. Og mer enn 60% av disse hart ikke utviklet for Apple-platformen tidligere.

Apples iTunes appStore har nå over 25'000 programmer. Det har vært en del kontroverser rundt refuserte programmer, men Joswiak påpeker at over 96% av innleverte programmer har blitt akseptert. Og Apple kan rapportere om 800 millioner nedlastinger fra AppStore totalt!

Apples Senior Vise-president for iPhone programvare og 'Platform Experience', Scott Forstall, har kommet opp på scenen.

Apple har tenkt å gjøre utvikler-jobben enklere med den nye versjonen av programvare, iPhone OS 3.0. Apple lanserer over 1000 nye APIs.

En ny funksjon for utviklere blir In-App Purchase, en modell der utviklere kan styre kjøps-prosesser delvis selv, som for eksempel abonnements-ordninger eller kjøp av nye brett innen et spill. Fortjeneste-modellen er den samme som for AppStore forøvrig, det vil si at Apple tar 30% for tjenesten, mens utviklerene får 70% av omsetningen. For enkelte har dette vært god butikk så langt.

Neste nye funksjon er P2P 'peer to peer' forbindelser, for eksempel for spill. Så flerspiller-versjoner, altså - innenfor same nettverk. Dette kjører over en IP-forbindelse, mens det er Bluetooth-modulen som leter etter at samme applikasjon kjører på enheter i nærheten av hverandre.

Og nå: Tredjeparts-tibehør. Apple kommer med nye funksjoner i programvaren som tillater at utviklerene kan adressere slike enheter direkte - rett til hardware, med andre ord. For eksempel kan en iPhone automatisk kobles opp mot en aktiv forsterker, som iPhone'en gjenkjenner. Dermed aktiveres for eksempel volumstyring eller equalizer-funksjonen. Eller automatisk tuning mot en FM-sender. Dette virker som en meget lovende utvikling med mye potensiale. Følgelig kan en iPhone bli både et kontroll-panel og et display for enheter som per idag mangler slikt, som for eksempel brødristeren din. OK, kanskje litt søkt eksempel...

Neste ut: Direkte-adressering av Google Map-funksjonen for utviklere. Kart kan integreres i tredjeparts-programvaren. Og Apple åpner også opp for såkalt turn-by-turn navigasjon, slik at nå er banen ryddet for GPS-applikasjoner. Endelig! Eneste ulempe: Du / utviklerene må komme med sine egne kart. Men der er vel Garmin og TomTom og de andre klare allerede...

Push-notifikasjon er også på plass, etter langt om lenge. Apple slet med denne teknologien tidligere, og skrudde den vel helt av. Men nå er det ryddet opp, og dette skal nå altså fungere og er tilgjengelig for utviklere. Problemet har vært knyttet til prosesser som kjører i bakgrunnen, som kan tømme batteriene veldig fort. Hørte vi IM-klienter?

Og nå øyeblikket manger har ventet på: Apple åpner en API for streaming av video og audio. Samt stemmer in-game.

Nå følger en demo av hva Meebo, IM-utvikler, har fått til i løpet av kun to uker som de har hatt tilgang til v3 av OSet på. Viser en IM-klient. Neste demo er av spill-utvikleren EA Games. EA skal vise The Sims for iPhone. Neste demo er av Oracle. Deretter følger sports-kanalen ESPN. Hvis TV2 her til lands følger opp så kan vi snart "plinge" også der vi ikke har TV...

Neste demo er av firmaet Lifescan, som lager en glukosenivå-tester for diabetikere som kan kobles til iPhone. Sikkert meget praktisk å la en liten datamaskin følge med på dette, med loggføring og det hele. Enheten som vises frem kommuniserer via Bluetooth. Vi gjetter at mange vil gjøre det på den måten fremfor å måtte lage enheter med lisensierte iPod-konnektorer, som muligens også er en tanke upraktiske dersom de blir store. Batter-tid blir selvfølgelig en utfordring med Bluetooth.

Neste demo er av indiespill-utviklerene ngmoco - venner av den famøse Kevin Rose som nylig lekket at det vi bli klipp&lim i denne versjonen av iPhone-programvaren. Men så langt ikke en snurt av dette. Satser på at de sparer det beste til slutt - de fleste vil nok bli skuffet om dette ikke kommer nå. ngmoco viser frem to spill under utvikling, Touch Pets, og et flerspiller-skytespill kalt LiveFire. Meget bra spill har tidligere kommet fra denne gjengen, blandt annet Topple og Rolando.

Neste demo av utviklerene bak musikk-programmet Ocarina, Smule. Disse er ute med et nytt musikk-instrument (virtuel) for fler-spillere (!) kalt Leaf Trombone World Stage. Basert på responsen i salen blir dette en stor suksess.

Og nå: Ja, det blir klipp&lim i v3. Takk og pris! Scott Forstall viser frem hvordan dette fungerer. Dobbelt-trykk på tekst, velg inn- og utpunktet i en boble. Hele blokker med tekst kan velges ved å dra fingeren over teksten. Klipp og lim og også kutt blir tilgjengelig der hensiktsmessig. HTML-tekst kan kopieres, og også fra SMS tekst-meldinger. Rist telefonen / spilleren for å angre (Apple, Apple...). Og heldigvis fungerer klipp&lim ikke bare for Apples programmer, men også for utviklere.

Neste gode nyhet: Liggende orientering på tastene for Mail og SMS. Endelig får vi brukt bredden på skjermen fullt ut! Velkommen nyhet.

Og vi (Apple) bare følger på med MMS. Mange trodde kanskje at dette aldri ville komme, men Kevin Rose mente ihvertfall å vite dette, og jaggu fikk han rett denne gangen også.

Stemme-opptak kommer også innebygget - idag er dette mulig via tredjeparts-løsninger.

Kalenderen får ny funksjonalitet i form av CalDAV-støtte og ICS-abonnementer. Ikke dumt. Og noen mindre oppdateringer for Apples Stock akjse-program.

Neste store nyhet er en søke-funksjon i alle Apple nøkkel-programmer. I Mail kan du for eksempel søke på til og fra-felter, og alle header'ene. Dersom meldingen ikke finnes på telefonen kan søket fortsette på serveren.

I Kalenderen kan du søke på avtaler. I Notes kan du søke på tittel eller tekst. Notes kan faktisk også synkroniseres nå - veldig bra! Og du kan søke i iPod-spilleren etter artist-navn, sang-tittel og album. Høres lovende ut. Og alt dette kan man finne på en ny hjem-skjerm med søkefeltet øverst. Litt som på Mac'en.

Apple integrerer også støtte for AutoFill i programvaren - om mulig enda mer relevant for en touch-basert enhet enn en skrivebords-maskin. Det nevnes også støtte for stereo Bluetooth.

Og nå får vi kloa i herligheten? Utviklere får tilgang til beta-versjonen allerede idag. Apple utvider listen med land der AppStore er tilgjengelig med 15 nye til totalt 77 land.

Slutt-brukeren vil få tilgang til den endelige versjonen til sommeren. Det vil bli en gratis oppgradering for 3G-eiere mens iPod Touch-eiere må ut med ca. 70 kroner ($10). A2DP og MMS vil ikke bli tilgjengelig for eiere av den opprinnelige iPhone-modellen på grunn av endringer i maskinvaren.

Avslutningsvis blir det en runde med spørsmål fra salen til et panel bestående av Greg, Scott og også Phil Schiller, som får gleden av blandt annet å svare på spørsmål om hvorfor det tok så lang tid å implementere klipp&lim-funksjonen! Men intet nytt å melde om Flash-funksjonalitet, dessverre. Apple jobber med å innføre støtte for HDTV-strømmer - i den grad det betyr noe for en såpass liten skjerm (tross alt). P2P er begrenset til Bonjour-tjenesten.

Apple kan videre fortelle at de jobber med en trådløs modem-funsjonalitet, såkalt tethering. Dette har vært etterspurt lenge av abonnenter med fri data-plan, og det fantes faktsk en applikasjon på Apples AppStore (!) men denne ble tatt ned rimelig kjapt da det gikk opp for noen hva dette gikk ut på. Det spekuleres i om dette er per forespørsel fra tele-operatørene. Men Apple jobber nå med disse for å få dette til.

Som en oppsummering kan det vel sies at Apple nå kommer med en rekke kjærkomne nyvinninger - mange som vært etterspurt blandt brukere over lengre tid og som det faktisk finnes løsninger for for de som velger å jailbreake sin telefon. Apple har tydelig skjønt at de mobile enhetene deres er reale pengemaskiner, og de nye kjøpsmulighetene i spill er sikkert noe man vil kunne kapitalisere godt på. Flerspiller-funksjonen og push-tjenestene åpner for interessante muligheter med sosial interaksjon mellom spillere, enten man er fysisk tilsammen eller over nettverk. Direkte-adressering av hardware virker som en meget lovende nyhet, med alskens potensiell bruksområder. Lyd- og bildestrømming er også kjærkomment, og vil sannsynligvis fungere best over WiFi (om det overhodet kommer til 3G).

Klipp&lim er såpass fundamentalt at dette burde vært på plass for lenge siden, men bedre sent enn aldri selvfølgelig. Det samme kan det sies for det liggende formatet på tastaturet. Den nye søke-funksjonen virker også umiddelbart som en hensiktsmessig ting, spesielt siden den kan jobbe mot eksterne servere som for eksempel en Exchange-server. MMS og tale-opptak vil sikkert glede noen, men var vel ikke det største savnet. Potensialet for en fullverdig GPS-løsning med navigasjon er selvfølgelig interessant for de som ikke har en dedikert GPS fra før, men det begrenser selvfølgelig enheten noe. Og endelig er push notification på plass, noe som også vil bli spennende å se hvordan utviklerene vil vite å utnytte.

Det mest skuffende er selvfølgelig at det tar et kvart år til alt dette drypper ned på oss, sluttbrukeren. Men kanskje den endelige versjonen kommer i forbindelse med en lansering av en helt ny iPhone-modell? Vi får leve i håpet - men for denne gangen er det over og ut. Takk for oss!