Jubilanten som endret verden, men IBM ga opp

Jubilanten som endret verden, men IBM ga opp

Etter tredve år er IBM og Microsoft totalt uenig om framtida til sitt felles avkom: pc-en.

I dag for tredve år siden startet den moderne digitale æraen med introduksjonen av den først pc-en.

Maskinvare laget av giganten IBM ble kombinert med et operativsystem av simpleste sort fra garasjefirmaet Microsoft. Resulatet vist fram i New York 12. august 1981 var IBM 5150, den første pc-en.

Etter tredve år har IBM kuttet de fleste nære bånd til avkommet. Microsoft kan takke pc-en for sin kjempesuksess og er i likhet med pc-kopisten Apple blant de mest verdifulle selskapene i verden.

- Vi lever i pc-pluss-alderen. For de fleste er pc-en en sentral følgesvenn, men bruken er mer mangfoldig og involverer andre mennesker og enheter. Vi er fortsatt bare i startgropa for alle mulighetene, sier kommunikasjonsdirektør i Microsoft, Frank Shaw i en bloggartikkel.

Han poengterer mulighetene som ligger i at pc-en integrerer med uendelige muligheter til å søke informasjon når man trenger det, direktemeldinger, nett-epost, bilde- og videodeling, integrasjon med mobiltelefoner, nettskytjenester, dataspill eller ip-telefoni. I Microsoft-lingo er disse naturlig nok listet som produkt- og løsningsnavn fra Bing og Live via Windows Phone til Xbox og Skype.

Les mer: Office 365 klar for Norge

Shaw understreker også at det globale pc-salget i år vil være over 400 millioner, som han tolker mer som «pluss» enn som «post»-pc.

Pc-en blir mer personlig med Internett

Den norske Windows-sjefen John Henrik Andersen i Microsoft poengterte i et intervju før sommeren at pc-en for de fleste av oss i dag er noe langt mer enn jobb-epost og dokumentskriving.

- Pc-en er personlig og et sted vi ikke bare jobber, men det er også en base for kommunikasjon og samarbeid med andre over nettet, for eksempel med direktemeldinger eller spill. Det er også et sted som er tilpasset vår personlighet, og der gjerne bilder og annet personlig innhold er tilgjengelig lokalt når vi trenger det. Selv om mye skjer eller er tilgjengelig på Internett, er det fortsatt sånn at det er veldig mange steder her i verden, også Norge, som ikke har enkel Internettilgang.

Les mer: MS-Dos feirer 30 år

IBM hadde ressursene til å satse den gangen, men har solgt ut egen pc-produksjon og er litt mindre enn lunken til rollen pc-en har nå. En av fadderne til PC-en, Mark Dean, er teknologidirektør for IBM i Midt-Østen og Afrika.

- Pc-en kommer til å slå følge med radiorør, skrivemaskin, vinylplater, crt-skjermer og glødelampen. I likhet med mange har jeg gått videre fra pc-en og bruker et nettbrett slik jeg brukte pc-en. Den gangen jeg var med og designet pc-en, trodde jeg ikke at jeg kom til å leve lenge nok til å se den forsvinne. At de fortsatt kommer til å være mye brukt, har ingenting med å være i fronten for den teknologiske utviklingen, skriver han i en bloggartikkel.

Les mer: IBM selger pc-divisjonen til kinesiske Lenovo

Sterk tro til håndholdt mobil

IBM markerer jubileet med å snakke om at vi er inne i it-æraen etter pc-en, «post-pc». Ideen er at mobile enheter som nettbrett og smarttelefoner vil overta rollen som primærenhet. Utvikling av disse enhetene og innholdet til dem vil være i for teknologien. IBM slår seg i lag med Apple, som kaller sitt nettbrett for «post-pc-enhet». Apple har fortsatt har sine egne pc-er hvor gjeldende credo er at de ikke har pc-er, men mac-er. Dette er en endring fra gjeldende markedspjatt fra den kanten etter at Apple droppet Power-prosessorene til IBM og valgte den samme pc-plattformen Intel lager for Windows og Linux-os-ene i 2005.

Les mer: Derfor trenger du ikke nettbrett

Intel leverer ikke prosessorene til nettbrettet fra Apple. Men Intel kunne i mai fortelle at deres lettvektsfamilie av prosessorer, Atom, hadde solgt over 100 millioner enheter. De fleste var brukt i mini-pc-er.

Salget er ikke akkurat på vei ned, 30 millioner av disse «atomene» ble solgt på åtte måneder. I samme periode solgte Apple bare halvparten så mange nettbrett. Globalt er salgsanslaget for pc-er i 2011 over 630 millioner. Etter salgsnedgang for nettbrett denne våren er ferske anslag for nettbrett i justert ned med 20 millioner til i underkant av 40 millioner i år.

Det kan med andre ord virke som pc-er i likhet med folk rundt de tredve har en utfordring om de vil være på pluss-siden eller i post-fasen.