Kampen om den lille og kraftige

Kampen om den lille og kraftige

De kalles ultrabooks og er pc-produsentenes svar på Macbook Air. Intel har våknet. AMD tenker seg om.

- PC-en er ikke død. Vi tror på én-kilos-klassen for bedriftsmarkedet, sier Verner Hølleland, Norgessjef for pc-er i Hewlett-Packard.

Dermed har også Hewlett-Packard (HP) kastet seg inn i et marked som i flere år har vært dominert av Macbook Air.

Alternativet har vært nett-pc-er (netbooks), men disse har hatt for dårlig ytelse. Et nytt alternativ er Chromebooks, Googles definisjon av et lett brukerapparat som er fullstendig avhengig av Googles applikasjonsportefølje i nettskyen.

Regner man bærbare pc-er og nettbrett som samme kategori er Apple i ferd med å gå forbi de fleste pc-leverandørene med hensyn til salg. Det er ikke utenkelig at i siste kvartal 2011 vil Apple ha størst omsetning.

- Apple og HP vil kjempe om førsteplassen dette kvartalet. I 2012 vil Apple overta som verdens største pc-leverandør, men vi vil komme sterkt tilbake, sa HPs toppsjef Meg Whitman til franske Le Figaro.

Sent ute

Men HP er sent ute. Acer, Asus og Samsung har hatt produkter i flere måneder. Toshiba har nylig lansert sin. Dell, Fujitsu og Lenovo er bundet av planleggingssykluser på en helt annen måte enn de asiatiske produsentene som raskt tilpasser nye behov og krav. Felles for konkurrentene er at de nye lette pc-ene først og fremst er rettet mot forbrukere.

Dell som har prøvd seg med smarttelefoner for forbrukere, har bestemt seg for å konkurrere i bedriftsmarkedet i den vestlige verden. I Kina tilbyr Dell forbrukerprodukter. Ett eksempel er smarttelefonen Streak Pro med Baidu Yi som brukermiljø. Den letteste pc-en fra Dell er Lattitude E6220 som med elektronikklagring veier 1,7 kilo. Den kvalifiserer ikke som Ultrabook.

Ny generasjon

- Vi kommer med en bred produktlinje med tynne og lettte pc-er. HP Folio 13 er den første, fremhever Verner Hølleland.

Når de lette pc-ene kommer vil HP ikke angi, men de kommer til å vente på Intels neste generasjon pc-prosessorer, betegnet Ivy Bridge. Disse vil benytte ny produksjonsteknologi på 22 nanometer, hvilket vil gjøre dem mer energieffektive.

Tilsvarende venter Dell, Fujitsu og Lenovo. Ultrabooks for bedriftsmarkedet kommer til å bli vesentlig med lanseringen av Ivy Bridge.

- Tynn og kraftig er hva som betyr noe for oss, sier Alison Gardner, markedsføringsdirektør i Dell ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

På forbrukermessen CES (Consumer Electronics Show) i januar forventes det at nærmere 50 nye Ultrabooks blir lansert. Da antas det også at det vil bli lansert modeller med AMDs prosessorteknologi. Spørsmålet er om de først kommer når AMD har Trinity, sin neste generasjon Fusion prosessor, leveringsklar sommeren 2012.

Forsto i år

Først i 2011 forsto Intel verdien av virkelig lette pc-er. I juni definerte Intel sin idé om en ny type pc, kalt ultrabook. I august lanserte Intel sitt investeringsfond på 300 millioner dollar til bedrifter som kan bidra til å gjøre ultrabookene appetittvekkende ved utvikling av maskin og programvare.

Intel ser for seg batterilevetid på én dag, forbedret lagring uten drev, en vekt på under 1,5 kilo, pekefunksjonalitet på skjermen, sensorer og tynnere design. Et viktig element er at maskinen er umiddelbart klar til bruk. Prisen skal ikke overstige 1.000 dollar, tykkelsen ikke over to centimeter.

Lett ikke nytt

Lette pc-er er ikke nytt, men tidligere kostet de enten veldig mye, eksempelvis Fujitsu, Sony og Toshiba, eller så hadde de CD/DVD-spillere som eksterne enheter for å få ned vekten. Den ti år gamle Toshiba Portegé 2000 med en vekt på 1,2 kilo hadde en pris på over 40.000 kroner.

Selv hadde HP på nittitallet sin Omnibook som veide under 1,5 kilo. Da var nettverkstilkoblingen ekstern og diskettstasjonen ekstern.

Etter 2000 har pc-er stort sett veid mellom to og tre og en halv kilo. De har fått nettverk, drev og store batterier bygget inn. Særlig batterier har bidratt til vekten. Det har vært nødvendig for å håndtere strømforbruket for prosessor, minne, platelager og dvd.

Nett-pc

For fire år siden kom det en reaksjon. Pc-kategorien fikk navnet nett-pc-er (netbook). Asus var først med Eee PC. Nett-pc-ene var lette, brukte typisk ti tommers skjerm, en enklere prosessor, mindre minne og Linux som operativsystem.

For de som var fortrolig med Linux var pc-ene interessante. Men det gikk ikke lang tid før kravet var Microsoft Windows, på grunn av kjennskap og applikasjonstilbud.

Med en pris på 3.500 – 5.500 fristet nett-pc-ene mange. Det skyldtes finanskrisen som fikk forbrukere til å bruke mindre på it-teknologi. For søking på internettet var nett-pc-ene glimrende, men for praktiske oppgaver var de dårlige, med sitt minne på 1GB.

Bedre

Apples Macbook Air fra januar 2008 var en bedre definert nett-pc med spennende design og ble derfor etterspurt til tross for manglende kontakter for tilkobling til eksterne enheter.

Apple forbedret Air jevnlig for å ta hensyn til den tekniske utviklingen. I juli ble maskinen oppgradert med Intels nyeste prosessorer og er dermed et forbilde for leverandørene av Ultrabooks.

Samsung var først, men hadde problemer med de innebygde antennene. Acer og Asus var også raskt på banen. Disse nye maskinene som overtar som nett-pc-er, er først og fremst beregnet på forbrukere, siden salget av bærbare pc-er har stagnert grunnet Apples suksess med nettbrett.

Les om: