Kindle Fire ble iPad-bremsen

Kindle Fire ble iPad-bremsen

Grisebillig avansert Amazon-lesebrett reduserte Apple-salget med to millioner.

Ifølge en fersk analyse klarte nettbokhandelen Amazon å ete seg inn på enemerkene til nettbrettet fra Apple. Effekten i julesalget skal ha vært så kraftig som at Apple tapte to millioner enheter i salg. Totalt skal Amazon ha solgt fire millioner av Kindle Fire i desember alene.

Priskritisk dingsemani

Det er særlig den aggressive prisingen som er nøkkelen til en dundrende suksess. Utpris på 199 dollar via nettbutikken tilsvarer rundt 1500 kroner inkludert norsk moms. Det kan fort anses rimelig når de mest aktuelle nettbrettkonkurrentene starter på minst det dobbelte av denne prisen.

Analytiker Tavis McCourt hos Morgan Keegan ventet et salg på 16 millioner iPad-er i siste kvartal i fjor, men regner med at Apple «bare» solgte 13 millioner. Kindle Fire blir tilskrevet to av de tre millioner enhetene i salgstap, forteller PC World US .

Alt i alt venter analytikeren en avmating i det som uansett kommer til å være det beste salgskvartalet for Apple i alle produktkategorier.

Ikke høystemt glede

Amazon Kindle Fire har mottatt variert respons. Alle roser funksjoner og pris, men reservasjonene er at det ikke er like funksjonsrikt som et nettbrett forventes å være.

Det er heller ikke ansett å være et perfekt lesebrett, blant annet fordi fargeskjermen ikke fungerer like bra i direkte sollys som et rent lesebrett. Amazon bunter da også Kindle Fire med sitt enkleste lesebrett. For mange er nok 500 kroner verdt å betale for å lese i sola.

Les mer: Blandet mottakelse for Kindle Fire