Klar for å kuppe markedsandeler

Klar for å kuppe markedsandeler

Microsoft vil ha sin del av maskinvaremarkedet, og håper Surface 2-serien er oppskriften.

– Dette er en stor dag for Microsoft, begynner Michael Jacobs, relativt blodfersk sjef i Microsoft Norge.

Anledningen er lansering av Surface 2 og Surface Pro 2, og dette er Jacobs første lansering for sitt nye selskap. Før han ble direktør i Microsoft Norge, var han mangeårig direktør i Dell, og han finner det litt artig at han nå står med Microsoft-hatt og lanserer maskinvare – det er jo maskinvareverdenen han kommer fra, sånn tradisjonelt sett, selv om Dell har hatt litt av en reise der løsninger og tjenester nå er minst like viktig.

(Men det er en annen historie, les mer om det her:

- Microsoft er selve it-navet
)

– Med nye Surface vil vi prøve to ting. Vi vil nå hjertet til forbrukeren og fornuften til forretningsmannen, sier Jacobs.

Tanken er at Surface 2 ikke-pro skal være såpass ålreit at den faller i smak, selv om den ikke er like tøff i maska som Pro-versjonen. Litt som Henrik Thodesen – kanskje ikke akkurat like muskuløs og barsk som Ole «Lukkøye» Klemetsen, men til gjengjeld atletisk slank og skikelig sjarmerende.

Forelsket

Åse Marthinsen, Microsoft Norges ansvarlige mot nettopp privatmarkedet, har falt pladask for Thodesens sjarm. Hun står på lanseringen og gestikulerer og veiver med sin Surface 2 (ikke-pro) i været.

– Dette er Surface 2. Den har jeg forelsket meg i. Den dekker alle mine behov, sier hun.

Samtidig er den bedre enn eksen, Surface RT (som var en såpass forvirrende kar for markedet at Microsoft så seg nødt til å stryke RT-en i etternavnet, derav Surface 2 og ikke Surface RT 2).

– Lettere, raskere, tynnere, bedre. Blant annet med bedre batteri, USB 3.0 og lys i tastaturet, ifølge Marthinsen, som også setter pris på at Office RT følger med – selv om hun vel strengt tatt kanskje omtrent er programforpliktet til å elske Surface 2 over Pro i lys av sin stilling.

Av andre fiffige ting kan du blant annet koble inn en Xbox-kontroller om du vil spille, og oppløsningen er høyere på skjermen. Også har du den mye omtalte «analogfunksjonen» med at brettets støtte har to instillinger, en stående og en mer liggende, som gjør den nye serien potensielt mer behagelig å buke i visse situasjoner. Men dette apparatet kan stadig ikke (akkurat som forgjenger Surface RT heller ikke kan) kjøre tradisjonelle Windows-applikasjoner (fullversjonen av Photoshop, for eksempel).

– Hvorfor har du forelsket deg i Surface 2 og ikke den ellers barskere Pro 2?

– Den holder for meg, den tilfredsstiller de behovene jeg har, sier hun.

De behovene koster det fra kr 3599 å tilfredsstille, og kommer enten med 32 eller 64 GB lagringsplass.

– Også liker jeg designen.

- Fullverdig pc

Så entrer Christian Almskog, forretningsdirektør i Microsoft Norge, scenen.

– Hvis Surface 2 er smykket, er Surface Pro 2 («surface-proto») slipsnåla. Om ikke juvelen i pølsa, er det i alle fall krona i slipset, sier han.

Den nye toppmodellen har ikke akkurat fått noen voldsom slankekur – vekta er bare 20 gram lettere, men jaggu har Pro 2 vært aktiv på helsestudio. På innsiden er det en i5 Haswell, som har så god kondis at vifte ikke trengs. Da blir også utholdenheten bedre, batteriet varer i 7–10 timer, «bortimot en arbeidsdag».

OPPDATERING PER 24. OKTOBER: Microsoft Norges presseapparat meddeler at de har hatt en liten glipp i informasjonen på dette punktet; PRO 2-en er produsert med Haswell 6W, som Intel dertil anbefaler å utruste med vifte. Ryktene om Surfaces gode kondis er altså sterkt overdrevet.

- Surface Pro 2 er for dem som vil velge blant millionene av Windows 7-applikasjoner, og ikke bare de over 100.000 Windows 8-apper.

Almskog mener forretningsbrukeren kanskje ikke trenger mer enn denne maskinen.

– Dette her ..., sier han, og veiver og gestikulerer med Pro(to)-en i hånda,

- ...dette er den beste desktop-erstatteren som finnes. Han trekker frem en annen kanin fra hatten, en docking-stasjon, og veiver nå med en gadget i hver arm.

– Den er det bare å koble på, sier Almskog, og kobler på det 1600-kroners (butikkpris) ekstrautstyret.

– Dette er nå et alternativ til en vanlig Windows 8-pc.

- God etterspørsel

Det er også gjort oppgraderinger på tastaturet. Selv den ellers-så-objektive journalist kan uten problemer skrive under på at tastaturet på Surface Pro (1) hadde sine «utfordringer» ved bruk på ujevnt underlag.

Det har også Microsoft fått tilbakemeldinger på, og tatt til etterretning. I det nye tastaturet tiltenkt Pro 2 er det tre sensorer per knapp i stedet for én, så den skal dermed kunne brukes i fanget, ifølge Almskog. Det er også litt tynnere.

Interessen er der ute i markedet, mener direktøren.

– Det er en utrolig etterspørsel blant våre kunder. Surface vært med på å drive utrullingen av Windows 8. Det er mange som har bestilt et visst antall og nå tester ut.

Prisen for gildet er 7.290 for rimeligste variant av Pro 2, med 64 GB harddisk, 4 GB RAM. Vil du ha raffeste variant, «Lukkøye on speed», må du ut med omtrent det dobbelte (fra 13.999 her til lands). Da får du til gjengjeld 512 GB SSD, 8 GB RAM. Office følger ikke med.

– På nivå med andre pc-er med 512 GB SSD-disk, er kommentaren fra teknologidirektør Børge Hansen etter at en journalist påpeker at en 512 GB SSD-disk ikke rettferdiggjør en såpass prisforskjell målt i rene kroneverdier.

– Vi tar godt betalt for et godt produkt, sier Almskog.

Vi ha markedsandeler

Microsoft ser at de har hevet seg inn i et nytt marked med Surface-n. Pc-salget synker, men ikke dramatisk. Tallenes tale viser i stedet at nye enheter (eller formfaktorer, som Microsoft tradisjonelt kaller det) kommer inn og fyller opp totalstatistikken

– Nå skal vi ta vår rettmessige andel, sier Hansen.

Toppsjefen Jacobs mener Surface-porteføljen tar produktivitet til nye nivåer.

– Produktivitetsøkning versjon 1.0 var surfing og mail. Nå inkluderer det også fag-apper, og vi har fått flere enheter som nettbrett, bærbare og pc-er. Surface dekker et udekket behov, sier han.

Apper er i vinden som aldri før, folk som før jobbet med helt andre ting engasjerer seg i dette. Det er mange unge gründere i bildet, og 63 prosent av app-utviklerne rapporterer sterk etterspørsel etter bedrifts-apper.

Samtidig slår de mest enkle apper an, tidligere i år ble spillet Hill Climb Racing lansert, med grafikk som ser ut som den er tegnet i Paint. Alt du skal gjøre er å gasse eller bremse og unngå at sjåføren brekker nakken. I snitt lastes dem ned en halv million ganger daglig. 13.000.000 folk har så langt lastet ned det enkle spillet. Med det i betraktning er det ikke så rart at Microsoft har åpnet app-butikk, påpeker Hansen.

En app en del nok har ventet på, ble nylig lansert – den norske musikktjenesten Wimp kom omsider på plass med etterlengtede Microsoft-apper.

Taus om Nokia

– Men hvordan vil oppkjøpet av Nokia påvirke den videre produktutviklingen? Vil de bare lage mobiltelefoner, eller?

– De kan vi snakke om senere, sier Hansen.

– Senere i dag elle «senere» på generell basis?

– Vi må holde oss til tema for i dag, som er Surface.

– Men dette er jo relevant for temaet, for hvilken innvirkning vil Nokia-oppkjøpet få for fremtidige utgaver av Surface?

– Når er ikke oppkjøpet en gang godkjent, så vi får heller uttale oss når det har blitt godkjent, sier Hansen.

Det utelukkes likevel ikke at det kan komme en ny Surface om ni måneder og at en utgivelsestakt dermed er etablert - det er ni måneder siden den forrige babyen ble født. Surface Pro (versjon 1) kom i salg i Norge i slutten av mai. De oppdaterte Surface-produktene er tilgjengelig i butikkene fra i dag.

(Også hører det med til historien at Nokia i dag, omtrent samtidig som Microsoft Norge hadde Surface-pressekonferanse, lanserte Windows RT-nettbrettet Lumia 2520. Det har til sammenligning blant annet mulighet for sim-kort og dertil relaterte LTE-sendinger.)

Les om:

Komponenter