Knallår for Apples App Store

Knallår for Apples App Store

Apples App Store feirer sitt første år med over en milliard nedlastninger og 55 000 applikasjoner.

I rene tall har App Store sin suksess vært formidabel, og dette har ført til at så og si alle produsenter av smarttelefoner og operativsystemer til mobiler, nå hermer etter konseptet som gjør det lett både å kjøpe og laste ned applikasjoner fra tredjepartsutviklere.

I året som har gått har mange produsenter laget egne nettsider som reklamer for applikasjonene sine. Blant disse er skaperne bak; BlackBerry (Research in Motion), Windows Mobile (Microsoft), Android (Google) og Palm Pre.

Rob Enderle, som er analytiker i Enderle Group, snakker om App Store konseptet som fremtidens distribsusjonskanal for programvaremarkedet. Han mener at det forandrer verdikjeden slik vi kjenner den i dag.

- Vi lever i en websentrisk verden og forventer å slippe å gå i butikken for å handle programvare, sier han til Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Apple ikke først

Ifølge Enderle var det imidlertid nettbutikken Handango som var først uten med applikasjonsnedlastninger over nettet.

- Selskapet feiret sitt 10-års jubileum nå i januar, og de tilbyr 140.000 applikasjoner, med mer enn hundre millioner nedlastninger, som igjen er støttet av nesten 1000 enheter, sier Enderle.

Ironisk nok er det slik at i og med at Handango samarbeider med så mange enheter, minsker det deres direkte innflytelse i markedet. Apple på sin side har fått mer innflytelse, nettopp på grunn av deres ekslusive forbindelse med den suksessrike Iphonen.

Enderle og andre analytikere har notert seg at de fleste av Apples applikasjoner er relatert til spill eller nettsamfunn, men mange av de 55.000 applikasjoner er også hjelpsomme for helse og forretningsvirksomhet. Mer en 1000 applikasjoner er viet til det man kan kalle proffmarkedet.

Ikke alle vil imidlertid kalle App Store for en ubetinget suksess.

Bra for Apple

Analytiker i J. Gold Associates, Jack Gold, sier at dette er en super ting for Apple, og at det har blitt etablert et helt økosystem rundt selskapets Iphone, men han er ikke sikker om de utviklerne som selger disse applikasjonene virkelig tjener så mye penger.

Ramon Llamas, analytiker i IDC sier at App Store er en påminnelse til hele industrien om at “content is king”, selv om det blir solgt via et tøft grensesnitt som Iphone.

Gold sier han setter et spørsmålstegn ved hvor mange ganger disse applikasjonene som er lastet ned fra App Store, egentlig blir brukt.

- 90 prosent av applikasjonene der er bare tull, mener Enderle.

Apple får likevel ros for et godt konsept med enkel og trådløs tilgang til applikasjoner - noe som igjen vil promotere utbredelsen av nettbaserte tjenester.

Enderle regner også med at kjøp av tjenester og applikasjoner over nettet kommer til å vokse videre fra smarttelefoner og videre til andre plattformer, som underholdningsenheter i hjemmet, smarthus og biler.