Lenovo fortsetter å vokse

Lenovo fortsetter å vokse

Lenovo økte både topp- og bunnlinje i årets siste kvartal. Tråkker i hela på HP.

Lenovo melder om en omsetningsøkning på 44 prosent, til 8,37 milliarder dollar, i sitt tredje kvartal 2012, som ble avsluttet 31. desember.

Resultatet endte på 193 millioner dollar, mens resultat før skatt viste et overskudd på 192 millioner dollar. Det er en økning på 59 prosent fra året før. Profittmarginen endte på 11,4 prosent.

Ved utgangen av desember hadde Lenovo netto kontantreserver på 3,9 milliarder dollar.

- Det er fortsatt store utfordringer for etterspørselen i pc-markedet, som takten i den globale økonomiske oppgangen og den pågående gjeldskrisen i Vest-Europa, harddiskmangelen og kostnadsøkninger. Lenovo er likevel optimistisk og tror vekstmomentet vil fortsette, skriver selskapet i en uttalelse.

Størst i Kina

I løpet av kvartalet har Lenovo notert seg en global markedsandel på 14 prosent, den høyeste i selskapets historie, etter en oppgang på 3,7 prosent.

Oppkjøpet av tyske Medion og det nye joint venture-samarbeidet med japanske Nec bidro til de gode resultatene, men en like viktig grunn er selskapets fremgang i hjemmemarkedet Kina.

Kina forventes å bli verdens største pc-marked i løpet av 2012. Lenovo står for 35 prosent av pc-salget i landet, og det kinesiske markedet utgjør 42 prosent av selskapets samlede omsetning.

I Kina økte Lenovo omsetningen med 30 prosent, og markedsandelen med 3,1 prosent til 35,3 prosent fra samme periode året før.

Selskapsaksjen, som er listet på Hong Kong-børsen, økte med 4,8 prosent, til det høyeste nivået på mer enn tre og et halvt år, etter at selskapet la frem de siste resultatene.

Selskapet øker også raskt i markeder som Russland og India. I de utviklede markedene i Vest-Europa og USA økte Lenovo omsetningen med 67 prosent fra samme periode året før.

I hælene på HP

I tredje kvartal økte Lenovo pc-omsetningen med 37 prosent, til tross for at pc-markedet overordnet har minsket. I løpet av kvartalet ble Lenovo verdens nest største pc-leverandør etter HP, og gikk ifølge Gartner og IDC også forbi Dell.

Konsoliderte tall for salget av bærbare maskiner beløp seg til 4,5 milliarder dollar på verdensbasis i perioden, hvilket tilsvarer en vekst på 30 prosent. Salget av stasjonære maskiner steg på sin side med 39 prosent på årsbasis til 2,8 milliarder dollar.

Lenovos MIDH-divisjon (Mobile Internet/Digital Home) genererte et salg på 565 millioner dollar i kvartalet, godt hjulpet av godt smarttelefon-salg i det kinesiske markedet. I løpet av kvartalet solgte Lenovo 6,5 millioner mobiltelefoner, hvorav de fleste var smarttelefoner. Selskapet solgte også 400 000 nettbrett, og er nå den nest største nettbrett-produsenten i Kina etter Apple.

- Fortsatt pc-fokus

Lenovo planlegger også å lansere sine første smart-tv-er i april, til å begynne med kun i Kina.

I en telefonkonferanse understreker Lenovo-toppsjef og styreformann Yang Yuanqing imidlertid at pc-er fremdeles vil være selskapets kjerneområde.

- Vi vil fortsette å fokusere på tradisjonelle pc-er. Vi skal fortsette å ta andeler i dette markedet helt til vi er lederen, sier han.