Lenovo skjerper pc-tilbudet

Lenovo skjerper pc-tilbudet

Nå brukes amerikansk, japansk og kinesisk teknologi for å nå nye markeder.

STOCKHOLM: Lenovo er størst i Kina, men mindre kjent i andre markeder. Selskapet har ambisjoner om å bli en av de virkelig ledende pc-leverandørene. Hewlett-Packard er størst, Acer har blitt nummer to på grunn av sin suksess med nett-pc-er. Dell og Fujitsu har fått lide på grunn av mindre interesse for denne kategorien bærbare pc-er.

Bedrifts-pc-ene er kjente, men prisgunstige pc-er og forbruker-pc-er skal få flere til å bli oppmerksomme på Lenovo. Forbruker-pc-ene er foreløpig nærmest ukjente i Europa, men nå skal store markeder som Tyskland erobres.

På den store forbrukermessen CES (Consumer Electronic Show) i januar vant flere forbrukermaskiner priser. Eksempler er Idea A300 og C200.

- I Vest-Europa vokste Lenovo raskere enn markedet de seneste tre kvartalene. På bedriftsmarkedet har vi en andel på 8,3 prosent som er to prosent opp i forhold til fjoråret, fremholder David McQuarrie, kanaldirektør for Vest-Europa i Lenovo.

Utfordring

Utfordringen til alle pc-leverandørene er hvor lenge dagens pc med prosessor, minne, lagring, skjerm og tastatur vil bli solgt.

- Der hvor pc-en kun brukes for tilgang til nettet vil de bli erstattet av andre former for hjelpemidler som "Smartphones" sier Joseph Reger, teknologidirektør i Fujitsu.

Virtuelle pc-er eller tynne klienter, nettbrett og avanserte mobiltelefoner vil erstatte pc-ene hos mange brukere.

- I USA kjøper familier med en totalinntekt på mindre enn 50.000 dollar heller Iphone enn en pc, sa Kishore Swaminathan, teknologidirektør i Accenture til Computerworld i 2009.

Men foreløpig selger bærbare pc-er bedre enn på flere år Stasjonære blir det færre av, men en ny kategori stasjonære med pc-en innebygget i skjermen fanger interesse.

- I andre kvartal solgte Lenovo flest bedrifts-pc-er i Norge, sier Geir Erik Lian, daglig leder for Lenovo i Norge.

En av grunnene var Telenors rammeavtale for kjøp av Lenovos pc-er for 150 millioner kroner.

Millioner

- Telenor satte strenge krav til leverandørene. Lenovo svarte til disse kravene, sa Jamie Sletten Edward, leder for infrastruktur IS i Telenor Norge i forbindelse med avtalen.

- Lenovo var ikke rimeligst, men har laveste totalkostnader, hevder Anders Lersveen i Lenovo.

Dermed har Telenor fornyet samarbeidet med Lenovo som har vart siden 2004. En av grunnene er kvaliteten på pc-ene. Analysefirmaet Gartner gjør analyser over pc-ers pålitelighet. Thinkpad har blitt bedre for hvert år siden 2003.

Det er de bærbare Thinkpad som Telenor først og fremst vil ha. Disse ble opprinnelig utviklet av IBM Japan og har vært toneangivende på nye funksjoner siden introduksjonen av Thinkpad 700 i 1992. I denne måneden vil produksjonen ha nådd 60 millioner.

Think er en serie med stasjonære og bærebare pc-er. Thinkpad er Lenovos ypperste bærbare pc. Thinkpad Edge er et enklere tilbud til mindre virksomheter. Ideapad er serien med bærbare forbruker-pc-er. I tillegg leveres Lenovo Value Line som har meget gunstig pris/ytelse.

- Value Line er Lenovos bunnprismaskin med priser som starter under 4.000 kroner. Selv firmaer anskaffer disse billige bærbare, sier Øystein Norstrøm, teknologiansvarlig for pc-er i Lenovo.

- Norge er dominert av få store aktører. De må vi få et forhold til, forklarer Geir Erik Lian. Les mer på neste side!

Les om: