Lever bedre som privat-eid

Ett år etter at Michael Dell kjøpte selskapet, leverer Dell gode resultater og sier grunnen er privatiseringen av selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge IDC var Dell den største leverandøren av lagring i første halvdel dette året, og har tatt en større bit av den globale server-kaken. Resultatet kommer ett år etter at Michael Dell kjøpte selskapet, og han gir mye av æren til det faktum at selskapet ikke lenger rapporterer kvartalsmessig.

Michael Dell sier at den største fordelen med å være privat-eid er en lengre periode uten rapportering, som har latt selskapet fokusere på blant annet forskning og utvikling.

- Når du opererer som et vanlig selskap har du en 90-dager tidsramme på alt du gjør. Da er det for mye fokus internt på neste rapporteringsperiode. Nå har vi flyttet fokus mer mot lengre utviklingsperioder, og da ser vi muligheter som krever investering i dag, men som gir avkastning om ett eller flere år. Etter 25 år er det en stor forandring i hvordan beslutningene nå blir tatt i Dell.

Sterkt pc-marked

I løpet av tredje kvartal i år økte Dell sitt pc-salg med nesten ti prosent mot tidligere år, som igjen underbygger rapporter om en økning i pc-markedet.

- Pc-en er fremdeles det verktøyet vi bruker for ekte arbeid, sa Dell i sin åpningstale under Dell World i Austin denne uken.

Dell har hatt størst suksess i hjemlandet USA, der de økte sin markedsandel med over 19 prosent; tre ganger så mye som HP’s økning og ti ganger Lenovo’s. Totalt økte pc salget samme periode med nesten fem prosent, og Dell tar mye av æren også der.

Utfordrende sikkerhet

Dell snakket mye om den mobile hverdagen, og hvilke sikkerhets-trusler som følger den økende mobilitets-trenden. Selskapet har investert tungt innen sikkerhet, blant annet som følge av kjøpet av SonicWall i 2012.

- Vi ser over 80 millioner hendelser hver dag. Men vi vet hva som kommer, og vi er klare til å takle det. Vi ser samtidig at sikkerhet er den største hindringen når det kommer til skyen, mobilitet og big data. Sikkerhet må bli en forretningsprioritet og ikke bare noe man bryr seg om i it-avdelingene.