Mac-en betyr fortsatt mye for Apple

Mac-en betyr fortsatt mye for Apple

iPhone får oppmerksomheten, men Mac-en er big business.

Mobile produkter som iPhone og iPad får all oppmerksomheten og representerer store inntekter for Apple, men salget av Mac-ene og deres operativsystem OS X Lion er også uhyre viktig for Apple, fremholdt selskapets nye toppsjef, Tim Cook, da han åpnet Apples pressekonferanse tirsdag kveld norsk tid.

Selv om lanseringen tirsdag dreide seg mest om iPhone, iPod og den nye iCloud-tjenesten, fant Apple-sjefen det på sin plass å minne om hvor mye Mac-ene betyr for Apple.

Ifølge Cook er OS X Lion blitt lastet ned seks millioner ganger fra Mac App Store siden lanseringen i juli.

Han påpekte at det tok omtrent 20 uker før Microsoft hadde greid å selge så mange installasjoner av Windows 7 at det utgjorde 10 prosent av installert Windows-base. Til sammenligning oppnådde OS X Lion den samme andelen på en tiendedel av tiden – to uker.

Mange nye brukere

Det store salget av Lion kan skyldes at eksisterende Mac-brukere er entusiaster som gjerne oppdaterer til det nyeste, men ifølge Cook får Apple også stadig flere nye Mac-kunder.

I alt er det 60 millioner Mac-brukere verden rundt, sa han, og fortsatte med å fortelle at MacBook Pro og iMac nå er de mest solgte bærbare og stasjonære pc-ene på markedet i USA.

Veksten i Mac-salget har det siste året vært seks ganger så høy som veksten i pc-salget ellers, 23 prosent mot fire prosent, og slik har status vært de fem siste kvartalene, fremholdt Cook.

Én av hver fjerde pc som selges nå, er en Mac, ifølge Apple-sjefen.

Fortsatt plass for iPod

Tross all fokus på smarttelefoner, nettbrett og Mac-er er det likevel fortsatt et godt marked også for MP3-spillere, om vi skal tro Apple-sjefen. I det siste året, fra juli i fjor og ut juni i år, solge Apple 45 millioner iPod-er. Halvparten av enhetene gikk til førstegangsbrukere, hvilket betyr at dette markedet vokser, i hvert fall for Apple.

Apple har fortsatt en markedsandel på mer enn 70 prosent av MP3-spillermarkedet og har solgt over 300 millioner iPod-er siden selskapet lanserte denne produktfamilien for rundt 10 år siden. Til sammenligning tok det Sony 30 år å få solgt 220 millioner Walkman-enheter, påpekte Cook.

Igjen ser vi hvordan Apples kombinerte satsing på maskinvare og tilhørende programvare og tjenester bidrar til gode resultater. Apples musikkbutikk iTunes har til nå hatt 16 milliarder nedlastinger av musikk og underholdningsinnslag, noe som gjør iTunes til verdens ledende musikksjappe. iPod-salget er en del av forklaringen på denne suksessen.