Macintosh SE med touch-skjerm

Macintosh SE, som ble lansert i 1987, har gjenoppstått med berøringsfølsom fargeskjerm.

Publisert Sist oppdatert

AMSTERDAM (Macworld.no): Den klassiske Macintosh SE så dagens lys i 1987 og forsvant fra Apples produktspekter i 1990. Navnet levde riktignok videre i ett år til gjennom Macintosh SE/30, men det er altså uansett rundt 23 år siden Apple har produsert noen SE-maskin.

Nå er den imidlertid gjenoppstått, på den store Integrated Systems Europe-messen i Amsterdam, av arrangøren omtalt som verdens største fagmesse for audiovisuelt utstyr.

På messen er det fremfor alt skjermer og skjermløsninger av alle avarter det dreier seg om, og det er også tilfelle for de «nye» Macintosh SE-maskinene vi fant på en stand på messen. Den klassiske lille 9-tommers monokrome skjermen som vi tidligere Macintosh SE-brukere husker så godt fra våre opp- og nedskaleringer for å se både detaljer og oversikter i våre PageMaker-publikasjoner, er blitt byttet ut av berøringsfølsomme fargeskjermer.

SE-skall og iPad mini

Selvfølgelig er det ikke Apple som har produsert Macintosh SE-maskinene i Amsterdam. Eller mer korrekt: Det er Apple som har produsert både maskinene og innmaten. Men av Macintosh SE-ene var det bare skallet som var igjen. Og de berøringsfølsomme fargeskjermene var nye iPad mini-nettbrett som var montert på skjermplassen i de gamle datamaskinene.

Hensikten med gjenopplivingen av Macintosh SE-maskinene var naturligvis bare et forsøk på å tiltrekke seg oppmerksomhet. For det er jo det som er visjonen til den aktuelle utstilleren, det belgiske firmaet Fisheye. En talsmann for firmaet fortalte Macworld.no at firmaet gjør god business av å hjelpe sine kunder til nettopp å tiltrekke seg oppmerksomhet.

NOSTALGI: Firmaet Fisheye spiller på gjensynsglede når Macintosh SE brukes som blikkfang for store scene-installasjoner. (Klikk for større bilde.) (Foto: Toralv Østvang)

Visuelle blikkfang

Firmaet designer og bygger store visuelle – og i stor grad digitale – blikkfang for sine kunder. Alt gjøres på bestilling, spesialdesignet for hver kunde. Det kan være en fotballstadion som ønsker et gigantisk blikkfang for hjemmelagets logo eller et plateselskap som ønsker en spesiell scenebakgrunn for artister som skal på turné. Eller et datafirma – Sony er et konkret eksempel – som ønsker en livlig installasjon på scenen ved sin neste trendsettende lansering.

Vi vet ikke hvor godt Fisheye lyktes på Amsterdam-messen med å tiltrekke seg oppmerksomhet ved hjelp av de gamle Macintosh SE-ene. De traff i hvert fall godt overfor undertegnede, ettersom Macintosh SE var den første Apple-maskinen jeg fikk anledning til å bruke over lengre tid.