Marginskvis kan splitte Fujitsu-Siemens

Marginskvis kan splitte Fujitsu-Siemens

Lave marginer gjør at Siemens-ledelsen mangler motivasjon til videre satsing i pc-markedet.- Vil du være pc-produsent i dag, må du være dedikert, sier Nils Molin i IDC.

I går publiserte Wall Street Journal en artikkel om at Siemens vil trekke seg ut av samarbeidet med Fujitsu. Grunnen er ifølge avisa at joint-venturen ikke leverer etter forventningene i det tøffe pc-markedet. Særlig Siemens' nye toppsjef, Peter Löscher, som kom til selskapet i fjor, skal være misfornøyd med samarbeidet.

Norgessjefen i selskapet, Jan Eigil Rydningen, ville overfor Computerworld verken bekrefte eller avkrefte påstandene i WSJ i går. Senere har selskapet sendt ut en pressemelding hvor den amerikanske artikkelen omtales som " spekulasjoner".

"Artikkelen i Wall Street journal er kun spekulasjoner. Artikkelen dreier seg om hvem som vil være eiere av Fujitsu Siemens Computers i fremtiden i forbindelse med at den initielle samarbeidsavtalen mellom de to selskapene om 50/50 prosent delt eierskap i Fujitsu Siemens Computers utløper i 2009."

- Vi feirer ti-års jubileum neste år, og det blir en flott fødselsdagsfeiring. Vi vil fortsette vårt arbeid med å lansere nye produkter og løsninger og utvide vårt tjenestespekter også etter 2009, og våre kunder og samarbeidspartnere kan stole på oss som sin langsiktige samarbeidspartner. Aksjonærendringer skjer i de fleste selskaper, og dette er naturligvis til vurdering i forbindelse med at den initielle samarbeidsavtalen må forlenges eller endres i løpet av 2009, sier Rydningen i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Slutt for Fujitsu-Siemens?

Må være dedikert

Ifølge IDC-analytikeren Nils Molin har Fujitsu-Siemens et problem med motivasjonen i pc-markedet.

- Dette er et segment hvor marginene er små. Hvis du skal tjene penger må du øke volumet. Fikser du ikke det, er det vanskelig å overleve. IBM tok beslutningen for noen år siden at de ikke så fremtid i pc-produksjon. Du må være helhjertelig dedikert til å få det til, som Apple, Lenovo, HP og Dell, sier han til Computerworld.

Det er fremdeles penger å tjene på pc-salg, mener analytikeren. Han tror at ledelsen i Siemens for mye ser på resultatet de kan legge frem til sine aksjonærer.

- Dette er konsern med mange aktiviteter. Da ser de på bunnlinjen av en aktivitet, og hvis ikke det går bra nok kan de bare stryke noe ut av porteføljen. Kanskje de også tenker på bonusen de får i slutten av året, sier han.

Fujitsu-Siemens' norgesjef Jan Eigil Rydningen avkrefter at selskapet ikke er dedikert nok.

- I vår dedikasjon er ikke en hakk forskjell med de andre. Det er er ett hundre prosent, sier han.

Marginer

På det nordiske markedet vil en eventuell oppløsning av Fujitsu-Siemens føre til enda færre aktører på et allerede nedskjært markedet. Men Molin er ikke redd at pc-salg blir såpass uinteressant at vi ikke får tak i nye oppdaterte pc-er.

- Så lenge det er et behov er det noen som vil selge det. Og pc-en er fremdeles et veldig viktig produkt, sier han.

Ementor er en av Nordens største pc-selgere. Norgessjefen Steinar Sønstby mener det er gode penger å tjene på produksjon av pc-er.

- At pc-er blir billigere skyldes at komponentene synker i pris. Marginene på pc-salg har vært temmelig stabile de siste årene. Når det er sagt får produsentene den største biten, sier Sønsteby.

Ifølge den norske Ementorsjefen er mellom ti og 15 prosent av salgsprisen til distributørene. Resten får produsentene.

- Det betyr at når en pc koster 4000 kroner, rundt 600 kroner er til distribusjon, mens produksjonen får 3400. Da er det mye lettere å tjene penger på pc-er som produsent.

Volum, volum, volum

Den eneste måten å overleve i pc-markedet er ifølge Sønsteby å få opp volumet. Ementor-konsernet, som omfatter blant annen tidligere Merkantildata, svenske Atea og danske Topnordic, har fått en omsetning på 15 milliarder kroner. Da er det nok å tjene på små marginer.

- Tiden at distributører kan leve av en omsetning på noen titalls eller et par millioner kroner er over. Slike bedrifter lever i dødens tid, de har ingen sjanse på sikt. Det handler om stort sett volum. Og har du volum, kan du ha en bra logistikk, og gode tjenester ved siden av, sier han.

Sønsteby liker ikke å snakke om "pc-markedet". Konvergensen med mobilmarkedet har kommet såpass langt at man har en enhet etter behov, som stort sett har de samme funksjonene, om det kalles " mobil", eller "pc".

- Det er penger å tjene på alle varer. Det databransjen nå opplever har vi sett tidligere i matvare- og jernvarebransjen, at noen store overtar fra de små. Da blir det feil å si at pc-ene er for billige til å tjene penger på. Spør Reitan og Rimi-Hagen om det er penger i salg av cola og smørpakker, sier han.