Mer lettlest tekst

Mer lettlest tekst

Stor tekst er bra for øynene, men du trenger ikke overdrive.

Det finnes en stor sammenheng mellom høyere skjermoppløsninger og slitne øyne. Liten tekst gir ofte stor hodepine. Det første du tenker er at du må sette ned skjermoppløsningen. Men dette er ikke nødvendig. Du kan heller øke tekststørrelsen. Gjør følgende:

Gå til Control Panel. I søkeboksen øverst til høyre skriv inn Adjust font size. Dette vil ta deg til verktøyet DPI Scaling. Standardinnstillingen på 120 dpi kan være for stor for noen. Klikk på knappen Custom DPI og eksperimenter med dpi-innstillingene ved å sette den ned til for eksempel 110. Prøv deg frem til du og øynene dine er fornøyd med resultatet

En raskere vei til DPI-scaling er å høyreklikke på skrivebordet og velge Personalize. Da kommer Personalize-vinduet opp direkte, med Adjust font size opp som valg i oppgavelisten til venstre.

Les om: