Minibærbare er helt ut

Minibærbare er helt ut

Kassasuksessen selger ikke bra lenger. Slik var pc-salget fjerde kvartal i fjor.

HP beholdt tronen på både stasjonær og bærbart i årets fjerde kvartal 2011 her til lands. På bærbart var markedsandelen i 2011 26 prosent - salget har for bærbart og stasjonært sammenlagt økt med 6 prosent for giganten som i fjor vurderte å skrote sitt-salg, viser tall fra Finansavisen.

På stasjonært hadde selskapet respektable 45 prosents markedsandel, men ikke helt uventet er salget av stasjonære mye lavere – selv om det faktisk har vært en bra oppgang i 2011 sammenlignet med 2010. Det ble solgt 310.476 bærbare fjerde kvartal 2011, mot 297.407 året før, en oppgang på fire prosent. På stasjonært: 115,069 mot 98,537, oppgang på hele 17 prosent.

Stabilt stasjonær-salg

Ikke uventet kanskje er det Dell som er på andreplass på stasjonært, markedsandel på 18 prosent. Tredjeplassen har Lenovo på 10, Apple kommer på fjerde med 7 prosent – en plassering de deler med Acer. Apples stasjonærsalg har for øvrig gått ned 17 prosent siden fjerde kvartal i fjor, Acer sitt har gått ned to. HPs stasjonærsalg har økt med 38 prosent, Dells med 22.

- De siste årene har markedet for desktops vært ganske stabilt. Vår vekst skyldes kun running business, selskaper som tar ut nye pc-er basert på rammeavtaler, sier HPs nordiske pc-direktør Arild Westbye.

Minibærbar ut

På bærbar er det Acer som har andreplassen, med 13 prosents markedsandel – salget her har gått ned 16 prosent. Det gjør at Acer må dele plassen med Dell, som har økt sitt salg med 17 prosent og med det også har markedsandel på 13 prosent. Asus kommer på tredje, med markedsandel på 11 prosent, salget har økt 9 prosent. Apple på fjerde, 10 prosent markedsandel, salget er økt med 24 prosent.

Les også

2010 (Q4): Rekordvekst i pc-salget

Alle aktørene Finansavisen har pratet med, det vil si butikker og leverandører, sier minibærbare er i ferd med å marginaliseres i markedet. De små billige bærbare maskinene med begrensede systemressurser var svært hotte for få år siden, i haleenden av finanskrisen, og gjorde at pc-salget økte; dog sank omsetningen.

Følgen var at Acer, som startet trenden, var veldig nærme å danke ut HP på bærbare, Asus klatret også. Men nå er ikke disse like hotte lenger, som man også kan lese av Asus-fallet på 16 prosent fjerde kvartal i fjor. Ifølge Finansavisen påvirker nettbrett salget på følgende måte: Det er altså bråstopp i salget av minibærbare, forbrukerne utsetter kjøpet av ny bærbar og Apples Ipad løfter Macbook-salget.